Sökning: "blyga förskolebarn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden blyga förskolebarn.

  1. 1. Barns perspektiv på ridlekis : en kvalitativ intervjustudie genom fokusgrupper med yngre barn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Jonna Tallberg; Maja Rydén; [2021]
    Nyckelord :ridlekis; ridskola; förskolebarn; barnperspektiv; barns perspektiv; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Tidigare var det vanligt att ridskolor hade en gräns på sju års ålder för att få börja rida. Ridlekis är ett nytt fenomen på svenska ridskolor och idag saknas det forskning om hur de yngsta barnen upplever ridlekis på ridskolan. Syftet med studien var att undersöka barns perspektiv på ridlekisverksamhet. LÄS MER

  2. 2. Vem är ett blygt barn? : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av blyga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Melina Koski; [2016]
    Nyckelord :Preschool; preschool teachers; shy preschoolers; social skills; approach; support; Förskola; förskolepedagoger; blyga förskolebarn; social kompetens; förhållningssätt; stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the significance of preschool teachers´ view of shy children in preschool, based on their perceptions and related attitudes and support for shy children in daily activities. This study is based on a qualitative hermeneutical methodological approach, where the empirical material is gathered from four focus group discussions with groups from four different preschools. LÄS MER

  3. 3. Blyga barns sociala utveckling i förskolan : En studie av förskollärares och barnskötares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Nilsson; Ida Törnstrand; [2014]
    Nyckelord :förskollärare; barnskötare; fenomenografi; blyghet; social kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad barnskötare och förskollärare har för uppfattning om blyghet hos förskolebarn samt hur de upplever att arbeta med blyga barns sociala utveckling. Studien utgår från ett fenomenografiskt perspektiv som syftar till att finna variationer i beskrivningar av fenomenen blyghet och social utveckling. LÄS MER