Sökning: "blyghet"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade ordet blyghet.

  1. 11. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Björnsson; Therese Lundberg; [2021]
    Nyckelord :drama; undervisning; lågstadiet; lärande; blyghet; konflikter; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER

  2. 12. Att synas eller icke synas– Det är frågan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Natalie Minnevik; [2020-05-12]
    Nyckelord :Skådespelarbranschen; Skådespelare; Röst; Blyghet; Mingla; Marika Lagercrantz; Aleksa Lundberg; Patsy Rodenburg; Krav; Amatör; Solsidan; Youtube; Instagram; Followers; Följare; Yrkesverksam; Nyutexaminerad; Examen; Självtvivel; Regissör; Teater; Film;

    Sammanfattning : I denna podcast kartlägger jag hur jag som nyutexaminerad skådespelare ska förhålla mig till skådespelarbranschen. Jag undersöker hur delar av branschen ser ut och vilka krav som ställs på dagens skådespelarkår. I min mening, har branschen förändrats avsevärt under de senaste åren. LÄS MER

  3. 13. Ensamlekande barn i förskolan : Blyga barns problematik till social interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Gustafsson; Marie Uneteg; [2020]
    Nyckelord :Ensamlek; Blyg; Interaktion; Social Kompetens; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares främjande arbete med barn som leker ensamma och inte ingår i kamratrelationer i förskolan samt vilka åtgärdande insatser som tillsätts. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi använt oss av samtalsintervjuer med förskollärare för att få en konkret inblick i förskollärares tankar och reflektioner över ämnet. LÄS MER

  4. 14. En tyst elev säger mer än tusen ord : en studie av hur några lärare upplever att de arbetar med talängsliga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ronina Jakobsson; Rebecca Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Talängslan; trygghet; blyghet; ångest; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att genom intervjuer synliggöra några svenska lärares arbetssätt med talängsliga elever. Den frågeställning som undersökningen utgår från är ”Vilka arbetssätt med kommunikationsängsliga elever menar studiens tillfrågade lärare att de använder i sin undervisning?”. LÄS MER

  5. 15. Det osynliga barnet – En studie om förskollärares olika tankar om osynliga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Gross; Trubljanin Mirela; [2020]
    Nyckelord :Blyghet; förskola; inkludering; inåtvändhet; osynliga barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och i så fall vilken uppfattning förskollärare har på osynliga barn i förskolan och hur de i så fall arbetar för att synliggöra och inkludera dessa barn i verksamheten. Begreppen inkludering och delaktighet problematiseras, med fokus på de osynliga barnen. LÄS MER