Sökning: "blyghet"
Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade ordet blyghet.
11. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER
12. Att synas eller icke synas– Det är frågan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I denna podcast kartlägger jag hur jag som nyutexaminerad skådespelare ska förhålla mig till skådespelarbranschen. Jag undersöker hur delar av branschen ser ut och vilka krav som ställs på dagens skådespelarkår. I min mening, har branschen förändrats avsevärt under de senaste åren. LÄS MER
13. Ensamlekande barn i förskolan : Blyga barns problematik till social interaktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares främjande arbete med barn som leker ensamma och inte ingår i kamratrelationer i förskolan samt vilka åtgärdande insatser som tillsätts. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi använt oss av samtalsintervjuer med förskollärare för att få en konkret inblick i förskollärares tankar och reflektioner över ämnet. LÄS MER
14. En tyst elev säger mer än tusen ord : en studie av hur några lärare upplever att de arbetar med talängsliga elever
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att genom intervjuer synliggöra några svenska lärares arbetssätt med talängsliga elever. Den frågeställning som undersökningen utgår från är ”Vilka arbetssätt med kommunikationsängsliga elever menar studiens tillfrågade lärare att de använder i sin undervisning?”. LÄS MER
15. Det osynliga barnet – En studie om förskollärares olika tankar om osynliga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och i så fall vilken uppfattning förskollärare har på osynliga barn i förskolan och hur de i så fall arbetar för att synliggöra och inkludera dessa barn i verksamheten. Begreppen inkludering och delaktighet problematiseras, med fokus på de osynliga barnen. LÄS MER