Sökning: "blyghet"

Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade ordet blyghet.

  1. 16. Vägar till ett muntligt aktivt klassrum : En systematisk litteraturöversikt med fokus på tystlåtna elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Victor Redin; Dilan Bilge; [2020]
    Nyckelord :Oral activity; learning; fear; anxiety; shyness; pupils; teacher; school; relations; teaching methods; classroom environment; Muntlighet; lärande; rädsla; ångest; blyghet; elever; lärare; skola; relationer; undervisningsmetoder; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den systematiska litteraturstudien är att ge en översikt över forskning om i vilka sammanhang elever är tystlåtna och hur tystlåtenheten relateras till elevernas personliga drag och kompetenser samt om hur alla elever kan involveras i muntligt aktiva klassrum. Studien grundas i tidigare forskning som samlat in sitt material framför allt genom empiriska metoder, som intervjuer, observationer och enkäter. LÄS MER

  2. 17. Blyghet med stänk av oro. En intervjustudie om förskollärares upplevelser kring blyga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cederquist Madeleine; [2020]
    Nyckelord :Förskola;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barn som de uppfattar som blyga och tillbakadragna. Studien görs med hjälp av en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer av fem förskollärare samt litteratur och vetenskapliga artiklar med studier som är relevanta för ämnet och för att undersöka blyghet som forskningsområde. LÄS MER

  3. 18. Blyga elever : En studie om hur fritidspersonalen kan uppmärksamma och stötta blyga elever i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Hasselryd; [2020]
    Nyckelord :Elevernas behov; lärande; sociala situationer; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att nå kunskap om hur fritidspersonalen kan arbeta med blyga elever i fritidshemmet och hur de kan uppmärksamma samt stötta eleverna i deras sociala utveckling. Studiens tre frågeställningar handlar om; vad blyghet kan bero på hos elever och hur det påverkar elevernas sociala utveckling, hur blyghet yttrar sig och hur fritidspersonalen kan uppmärksamma blyga elever samt vad fritidspersonalen kan göra för att arbeta med att stötta de blyga eleverna för att öka deras delaktighet i fritidshemmet. LÄS MER

  4. 19. ”Ser du mig?” : En vetenskaplig essä om tysta och blyga barn i förskolan som inte uppmärksammas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Rooyani; [2020]
    Nyckelord :shy; shyness; silent children; withdrawn children; approaching shyness; children’s participation; child perspective; communication; pedagogues’ approach; inclusion; participation; introverted children; Blyg; blyghet; tystlåtna barn; tillbakadragna barn; bemöta blyghet; barns delaktighet; barnperspektiv; kommunikation; pedagogernas förhållningssätt; inkludering; delaktighet; introverta barn;

    Sammanfattning : This essay is a scientific essay that centers around a story based on a self-experienced dilemma about a shy and silent child who does not communicate with the pedagogues at the preschool nor the majority of the other children. The child chooses to only communicate through her best friend and is then able to use both body- and verbal language, and it is only through this friend that others learn what the child wants. LÄS MER

  5. 20. Hörs de tysta barnen i förskolan? : En vetenskaplig essä om de blyga barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Albert Witten; [2019]
    Nyckelord :Shyness; quiet; introvert; social skills; socio-cultural; norm-critical; blyghet; förskola; tillbakadragen; social kompetens; kompetenta barn; sociokulturell; normkritisk;

    Sammanfattning : I min uppsats fördjupar jag mig i arbetet kring de som i allmänna ord benämns för blyga barn. Vad innebär det egentligen att vara blyg, är det ett personlighetsdrag som är svårt att ändra på, eller ett tillstånd som behöver bearbetas för att nå utveckling? Eller kan det rentav vara något som är ärftligt och därmed inte påverkbart? Vad innebär blyghet i förskolan för barnet och pedagogen och hur kan pedagoger lyfta de barn som inte syns eller hörs. LÄS MER