Sökning: "boarding schools"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden boarding schools.
1. centre for Vulnerable Youth
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : The present thesis explores the wide definition of homelessness and its complexity as a social phenomena. It is a very complex and multidirectional problem linked to individual, interpersonal, and socioeconomic factors. LÄS MER
2. Från en husbonde till en annan : En komparativ tematisk analys av samisk indigenitet, strategisk essentialism och kön/sexualitet i Ann-Helén Laestadius Stöld (2021) och Moa Backe Åstots Himlabrand (2021)
Master-uppsats, Södertörns högskola/LitteraturvetenskapSammanfattning : The following thesis examines the process of identity making in the novels Stolen (2021) by Ann-Helén Laestadius and Polar Fire (2021) by Moa Backe Åstot. By a comparative thematic analysis of the texts, and through concepts from postcolonial and decolonial theory, the thesis investigates the challenges for two Sámi youths in a contemporary Sápmi setting as they try to renew the image of Saminess. LÄS MER
3. Folkhögskolans bildningsmiljö : upplevda framgångsfaktorer för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Många unga människor lämnar idag det reguljära skolsystemet utan fullständiga betyg. Därav finns ett stort behov av vuxenutbildning. Folkhögskolor erbjuder en alternativ pedagogisk väg i förhållande till andra skolformer, då de inte är styrda av nationellt fastslagna läroplaner. LÄS MER
4. Pedagogy at Hogwarts : A literary analysis of teaching methods and theories at Hogwarts in the Harry Potter books
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay argues that the Harry Potter books can be used to analyse various methods and theories regarding pedagogy since the school setting is a major part of the stories. J. LÄS MER
5. THE ROLE OF SECURITY IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS TO PREVENT CHILD RECRUITMENT : A QUANTITATIVE STUDY ON COLOMBIA
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskningSammanfattning : A relatively new academic field, a highly increasing phenomenon: the recruitment of children in armed groups. Previous research has highlighted the importance of education in the prevention of child recruitment. LÄS MER