Sökning: "bohusläningen"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet bohusläningen.
1. Bildligt talat – En studie om hur tidningar kan använda strategier inom videojournalistik för att tillfredsställa användarnas behov
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för vilka strategier inom videojournalistik som dagstidningar kan använda för att tillfredsställa användarnas behov och förväntningar. Studien genomfördes genom att använda aktuell forskning, kvalitativ datainsamling och innehållsanalys. LÄS MER
2. Flickan som ville leva : En kvalitativ studie om rapporteringen kring försvinnandet och mordet av Wilma Andersson
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The aim of this study was to examine how two different newspapers covered the disappearance and murder of Wilma Andersson. The research questions were: How are the victim and perpetrator portrayed? What differences and similarities can we see in national news media versus local news media, and how did the image of the victim and perpetrator change over the course of the coverage? The method used was critical discourse analyses of 14 articles in the local newspaper Bohusläningen and the national tabloid Aftonbladet. LÄS MER
3. Ämnen på agendan En analys av pressmeddelanden från Länsstyrelsen i Västra Götalands län
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Ämnen på agendan. En analys av pressmeddelanden från Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Författare: Ida Lenhoff och Lisa Sahlén. Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER
4. Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län Ett offentligt varumärke i offentligheten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län – Ett offentligt varumärke i offentligheten Författare: Isabell Janzon, Carolina Josefsson och Maria Steen Uppdragsgivare: Länsstyrelsen i Västra Götalands län Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 46 sidor exklusive bilagor Antal ord: 18 188 ord Syfte: Att undersöka hur mediebilden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län har sett ut mellan mars och oktober 2011 i tryckt press i de dominerande tidningarna i länet. Ett delsyfte har också varit att undersöka i vilken utsträckning som de verksamhetsområden organisationen skrivit om i sina pressmeddelanden stämmer överens med hur stort utrymme olika verksamhetsområden har getts i de tidningar som undersöks. LÄS MER
5. Lokala nyheter: till vilket pris som helst? : En kvantitativ studie om textreklam i tre svenska lokaltidningar
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : I uppsatsen Lokala nyheter: till vilket pris som helst? undersöker vi hur stor del av det redaktionella materialet i tre lokala tidningar som är textreklam samt hur det har förändrats mellan 1996 och 2011. För att ta reda på det har vi genomfört en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER