Sökning: "bok för alla"

Visar resultat 6 - 10 av 280 uppsatser innehållade orden bok för alla.

  1. 6. Att dö i Uppsala vid rätt ålder : ​​En textkritisk analys av Lilla rimkrönikan i Cod. Holm. D 4a och Cod. Holm. D 3

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Noa Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Lilla rimkrönikan; textkritik; fornsvenska; filologi; Fru Elins bok; Fru Märtas bok; språkhistoria;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks det textkritiska förhållandet mellan de två textvittnena av Lilla Rimkrönikan i de senmedeltida handskrifterna Cod. Holm. D 4a, även kallad Fru Märtas bok, och Cod. Holm. LÄS MER

  2. 7. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER

  3. 8. Verktyg för märkning av stålstänger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Lina Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :produktutveckling; robotcell; robot; automatisering; verktyg;

    Sammanfattning : Sund Birsta har fått förfrågan av sina kunder att utveckla ett system för automatiskmärkning av stångbuntar. Detta sker idag manuellt med en bultsvets vilket medför flera nackdelar, bland annat höga personalkostnader och dålig arbetsmiljö. LÄS MER

  4. 9. Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Stina Englund; Maja Allgulander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. LÄS MER

  5. 10. Biologisk mångfald i naturkunskap : En kvalitativ innehållsanalys av biologisk mångfald i läroböcker för naturkunskap 1b på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Milad Farahdokht; [2023]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; biodiversitet; naturkunskap; pluralistisk undervisningstradition; kvalitativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Människan är beroende av biologisk mångfald men utgör samtidigt ett hot mot den. Detta hot kan möjligtvis avhjälpas genom ett förmedlande av kunskaper. Ett sätt på vilket förmedlandet av kunskaper kan ske är genom läroböcker i skolan. LÄS MER