Sökning: "bokbloggar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet bokbloggar.

  1. 1. Formativ bedömning som strategi med fokus på läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mirela Buljubasic; Lena Chibani; [2019]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsstrategier; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera, sammanställa och analysera systematiska studier i form av olika vetenskapliga artiklar och rapporter inom formativ bedömning av elevernas läsförståelse. Vidare är syftet med kunskapsöversikten att besvara följande frågeställningar: Vilka likheter och skillnader vad gäller syfte, metod och resultat går att urskilja i studierna? Hur framställs formativ bedömning av elevers läsförståelse i vetenskapliga artiklar? Vilka strategier av formativ bedömning identifieras i artiklarna? I kunskapsöversikten kartläggs och redovisas tio internationella studier från Sverige, USA, Tyskland, Frankrike och Norge. LÄS MER

  2. 2. Mellan individen och yrkesrollen : En stilistisk analys av litteraturkritik

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aurora Elisabeth Quintili; [2019]
    Nyckelord :Stilistisk; litteraturkritik; kritiker; recension; recensent; bloggare; boktips; kanal; digitalisering; morfologi; syntax; semantik; grammatik.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera ett flertal litteraturkritiska verk från ett språkligt perspektiv. En stilistisk analys har utförts, och jag har därmed fördjupat mig i aspekter som är grundläggande för att identifiera en texts stilistiska drag, med fokus på lexikala och syntaktiska aspekter. De kanaler som tas upp är Goodreads. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar : HBTQ-personers representationi litteraturvalet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Nordqvist; [2019]
    Nyckelord :Folkbibliotek; HBTQ; heteronormativitet; läsecirklar; läsfrämjande verksamhet; normkritik; queerteori; ungdomar;

    Sammanfattning : Titel:Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar: HBTQ-representation i litteraturvalet.Författare:Elin NordqvistInstitution:Sociologiska institutionen Handledare: Jonas LindahlFärdigställd:2020Sammanfattning:Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken grad som litteratur med centralt HBTQ-innehåll inkluderas i den litteratur som läses i läsecirklar för ungdomar. LÄS MER

  4. 4. Vem är kritiker i dag? : En jämförande studie av litteraturrecensioner i dagspress och på internet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Amanda Norgren; Ebba Larsson; [2018]
    Nyckelord :literary criticism; amatörer; bokbloggar; Goodreads; kulturjournalistik; litteraturkritik; professionell; recension; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur amatörkritik på internet och sociala medier skiljer sig från kritik i traditionella medier av professionella kritiker. I vår undersökning har vi specifikt fokuserat på litteraturkritik. LÄS MER

  5. 5. Litterära Cirkeln : En studie hur Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren diskuterats på bokbloggar i anknytning till nätbokhandlar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Christina Blomberg; Jennifer Karlsson; [2015]
    Nyckelord :bokbloggar; Cirkeln; den litterära processen; nätbokhandlar; reader response; litteratursociologi; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to examine posts on bookblogs about the book, Cirkeln by Mats Strandberg and Sara Bergmark Elfgren and see how it has distributed amongst readers through social media and reader response. We want through this examine whether bookblogs have a place in the literary society, and in such cases, how this may take place. LÄS MER