Sökning: "bokcirkel"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet bokcirkel.

  1. 1. Shared reading med barn och unga : En ny läsmetods möjligheter och utmaningar för bibliotekarieprofessionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Andrén; Ylva Baggfelt; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; professionsteori; bibliotek; barn; ungdomar; läsfrämjande; högläsning; bokcirkel;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore librarians’ experiences of introducing and working with a new method, shared reading, as a library activity for children (age 7-16). This is achieved through an empirical study applying qualitative interviews with so-called reader leaders, focusing on their experiences of learning and implementing the method within both public and school library contexts. LÄS MER

  2. 2. BARA FÅ VARA : En kvalitativ studie om en lesbisk bokcirkels identitetsstärkande läspraktiker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Lundgren; Tova Äng; [2020]
    Nyckelord :lesbisk; bokcirkel; bibliotek; HBTQ; social läsning; lesbisk litteratur; narrativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka en lesbisk bokcirkels identitetsstärkande potential. Vi undersöker vad deltagarna får ut av läsningen av lesbisk litteratur och vad de önskar se i litteraturen. Vidare diskuteras vilka sociala funktioner en lesbisk bokcirkel kan fylla för deltagarna och vilken roll läsningen har i detta. LÄS MER

  3. 3. Man kan inte samla sig ensam : Deltagares syn på läsning och förväntningar på bokcirklar

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mathilda Bosnjak; [2020]
    Nyckelord :bokcirkel; läsecirkel; social läsning; Sten Furhammar; intervjustudie;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to examine reading groups participants’ motivations for and expectations on participating in reading groups. The focus is on why the respondents read and take part in reading groups in a time of decreased reading. The theoretic framework in the thesis is Furhammar’s analysis model of why one is reading. LÄS MER

  4. 4. Litteratursamtal i kontaktzonen : Praktik, identitet och språk i en teckenspråkig bokcirkel

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Zahra Zandieh; [2019]
    Nyckelord :Sign language; Group reading; Ethnography; Deaf culture; Literacy practice; teckenspråk; läsecirklar; etnografi; dövkultur; litteracitetspraktik;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis was to study literacy practices in a reading group of nine women discussing fiction in Swedish sign language. The following research questions were examined: What patterns of action have taken form in this practice and what meaning is attributed to these patterns? How can this reading group be understood in the light of Päivi Fredäng’s research on identity and cultural changes in the Swedish Deaf world? How do the participants handle using two different languages and modalities during the discussions, and to what extent can this be understood using Mary Louise Pratts concept contact zone? Finally, the last question aims to explore the reasons behind the very scarce number of reading groups in Sweden discussing fiction in sign language. LÄS MER

  5. 5. En virtuell bokcirkels betydelse för läsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Renström; [2016]
    Nyckelord :Bokcirkel; Bokcirklar.se; Läsupplevelse; Virtuell bokcirkel;

    Sammanfattning : Mitt övergripande syfte är att förstå hur en fristående virtuell bokcirkel fungerar och bokcirkelns betydelse för individuella deltagares läsupplevelse. Jag har undersökt mitt syfte netnografiskt genom deltagande i bokcirkeln, granskning av insamlade arkiverade litteraturdiskussioner och tre asynkrona intervjuer med informanter från bokcirkeln. LÄS MER