Sökning: "bokklubbar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet bokklubbar.

  1. 1. FullyBooked - a mobile application that encourages increased reading amongst young adults through functions that support a more confident choice of litterature

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kajsa Jansson; [2023]
    Nyckelord :grafisk design; UX; unga vuxna; läsning; uppmuntra; användarvänlighet; funktioner; design; applikation;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att läsandet stadigt minskar bland unga vuxna i Sverige (SCB, 2017). Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt en app och dess funktioner skulle kunna bidra till att uppmuntra till ökat läsande bland unga vuxna i Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Bra lyssnare, flexibel, rättvis, strukturerad och inkännande” : En intervjustudie om barnbibliotekariers syn på och utveckling av kompetens under arbetet med bokklubbar för barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sophie Margér; Ellinor Spång; [2020]
    Nyckelord :Bokklubb; barnbibliotekarier; kompetens; litteraturförmedling; praktikgemenskap;

    Sammanfattning : he purpose of this bachelor’s thesis has been to gain a further understanding of children’s librarians development of and view of their competence and the way it is shown during their work with book clubs for children. The study is based on the following questions: how do children’s librarians define their competence during their work with book clubs for children? Which mediation roles do they express during their work with book clubs for children? How do they develop their competence during their work with book clubs for children? Semi-structured interviews with four children’s librarians were conducted. LÄS MER

  3. 3. "På fritids är det mera verbalt" : Läsmotiverande arbetssätt och möjliga läsmiljöer på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Lundgren; [2019]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; läslust; läsmiljö; fritidshem; etnografiska metoder;

    Sammanfattning : Läsning handlar om mer än bara att läsa ord. För att kunna ta till sig det lästa krävs även läsförståelse. Detta går hand i hand, att läsa ordet, och att förstå innehållet. Dessutom behövs en vilja eller motivation till att läsa. LÄS MER

  4. 4. "Först rättar jag till luggen" : Nioåringars berättelser om sina literacypraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Nygren; [2018]
    Nyckelord :Literacypraktiker; family literacy; årskurs 3; läsförståelse; goda läsare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ta del av och göra en analys av tio elevers berättelser om sina literacypraktiker. Den teoretiska ingången i studien är ett sociokulturellt perspektiv vilket medför en förståelse av lärande som något som människan gör i samspel med andra i olika sociala, materiella och kulturella kontexter (Säljö, 2014a). LÄS MER

  5. 5. Bibliotekspersonalens arbete med boksamtal för barn i 9-14 års ålder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Tyra Björk; [2014]
    Nyckelord :bokcirklar; litteraturcirkel; boksamtal; läsfrämjande; läsförståelse; läsecirkel; textsamtal; bokklubbar;

    Sammanfattning : The main aim of this thesis is to study how and in which way the library personnel works with reading groups and their view of reading groups. I also want to study which role the governing- and policy documents have in the library personnel’s work. The following questions were asked. LÄS MER