Sökning: "bokläsning"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade ordet bokläsning.

  1. 21. Boken som ett redskap : En studie om hur förskollärare stödjer barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Rane; Amela Spahic; [2019]
    Nyckelord :bokläsning; böcker; högläsning; språkmiljö; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Som blivande förskollärare intresserar vi oss för yngre barns språkutveckling. Vi vill fokusera på hur pedagoger använder böcker som redskap för att stödja och stärka barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 22. Framtidens läsande i skolan. Traditionellt eller digitalt? : En studie om skillnader i traditionell bokläsning kontra digitalt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rikard Åkerblom; [2019]
    Nyckelord :Digitization; digital reading; reading online; ICT; reading comprehension; Digitalisering; digitala läsandet; läsande online; IKT; läsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate distinctive factors when using digital literature against traditional textual literature as well as students' view of reading in digital form to-wards traditional written text. The theoretical starting points for learning in this study are based on the pragmatic and socio-cultural perspective. LÄS MER

  3. 23. Intervention i läsutveckling : Vinsten med det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Karlsson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; interaktiv bokläsning; läsförståelse; läsintervention; läsutveckling; sociala samspelet; upprepad läsning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att ta reda på om elevers läsutveckling genom samlärande elever emellan kan likställas med lästräning med speciallärare. Genom en läsintervention som bygger på repetitionsläsning med läslistor och interaktiv bokläsning i grupp kommer resultaten jämföras mellan de två grupperna som ingår i interventionen. LÄS MER

  4. 24. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  5. 25. Bokläsning i förskolan, merän bara läsvila?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Andrén; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att pedagoger läser tillsammans med barnen sker varje dag. Men denna aktivitet är sällan något som det reflekteras över. Tidigare forskning visar att bokläsning i förskolan ofta används i syfte att barnen ska vila eller inte störa de yngre barnen som sover. LÄS MER