Sökning: "bokmarknad förlag"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bokmarknad förlag.

  1. 1. Influencers på bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Berglund; [2023]
    Nyckelord :influencers; förlag; Storytel; Bourdieu; Collins; Steiner; bokmarknad; marknadsföring; kapital; litterära värden; status; litteraturkritik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker influencers roll på den samtida svenska bokmarknaden. Syftet i denna uppsats är att belysa svenska influencers samtida samarbeten på Instagram med Storytel. Diskursen ska föras till ett bredare perspektiv om litteraturens villkor på den svenska bokmarknaden. LÄS MER

  2. 2. De oberoende förlagens kamp mot giganterna : En kvalitativ intervjustudie om hur vertikal integration påverkar tolv oberoende förlagsexponering och konkurrensstrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Josephine Jubb; Elina Gleisner; [2021]
    Nyckelord :Vertical integration; Pierre Bourdieu s field theory; competition; media group; book market; audiobook applications.; Vertikal integration; Pierre Bourdieus fältteori; konkurrens; mediekoncern; bokmarknad; ljudboksappar.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur tolv oberoende förlag upplever att det är att verka i enägarkoncentrerad bokbransch där de konkurrerar mot vertikalt integrerade mediekoncerner.Studiens fokus ligger på hur respondenterna upplever att den vertikala integrationen påverkarderas möjligheter till exponering på olika typer av plattformar, samt på hur detta formar deoberoende förlagens strategier för konkurrens. LÄS MER

  3. 3. Kampen om Yahya Hassan : ”Jeg er bare en digter, der har udgivet en bog”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Karlsson; [2021]
    Nyckelord :litteratursociologi; Bourdieu; författarporträtt; dansk bokmarknad; förlag; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och visa utvecklingen av Yahya Hassans författarskap samt vilka nyckelpersoner som deltog i hans etableringsprocess. Genom att göra studier om hur en författare utvecklas ger både författare och förlag kunskap om hur de själva kan påverka och styra sin position på det litterära fältet. LÄS MER

  4. 4. Materialitet och grafisk form i de svenska utgåvorna av the Vicar of Wakefield. En bibliografisk formanalys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för bokhistoria

    Författare :Kristina Hedh Gallant; [2019]
    Nyckelord :Bokhistoria; bibliografi; formanalys; typografi; grafisk formgivning; bokformgivning; bokens materialitet; skönlitterär utformning; tryckeri; bokmarknad; förlag; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Genom att utföra en bibliografisk formanalys av de elva svenska utgåvorna av Oliver Goldsmiths roman The Vicar of Wakefield, publicerade mellan 1782 och 1970, har jag undersökt det grafiska uttrycket och jämfört det med den svenska typografins utveckling under samma tid. Centralt i uppsatsen är att bokens materialitet spelar roll för hur texten uppfattas, att formen i sig är medskapande i verkets mening. LÄS MER

  5. 5. Lyrikens marknad : en analys av lyrikutgivningen 2016

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Amanda Backman; [2017]
    Nyckelord :bokmarknad; lyrik; book business; svensk bokhandel; selfpublishing; advertising; market; bokinfo; publishing house; poetry; book market; förlag; marknad; annonsering; egenutgivning; bokbranschen; Bourdieu; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : There is a general idea in the bookbusiness that poetry, as a genre, isn’t profitable. At the same time it is considered to be high esteemed to publish poetry. LÄS MER