Sökning: "boksamtal högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden boksamtal högstadiet.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning : En kvalitativ intervjustudie om sju svensklärares arbete   med elever med läs- och skrivsvårigheter på högstadiet (åk 7–9)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Wedlund; [2024]
    Nyckelord :anpassningar; likvärdig undervisning; litteraturundervisning; läs-och skrivsvårigheter; läsning; svenskundervisning; svensklärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att undersöka sju verksamma svensklärares beskrivna arbete med elever med läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning på högstadiet samt vilka uppfattningar dessa svensklärare har gällande läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares erfarenheter av arbetssätt med skönlitteratur : En intervjustudie om läsintresse inom svenskämnet med inriktning mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Anna Lantz; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; motstånd till läsning; skönlitteratur; arbetssätt i undervisning; skönlitterär läsning; positiva upplevelser; motivation; högläsning; boksamtal; relaterbar läsning; filmatisering; transaktion; estetisk; efferent; sociokulturellt perspektiv; appropriering; mediering; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka svensklärares erfarenheter av arbetet med skönlitteratur i undervisningen och vilka didaktiska verktyg som kan tillämpas för att främja och bibehålla läsintresset hos högstadieelever. Syftet var också att få en förståelse för hur svensklärare kan vägleda högstadieelever i läsningen av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i svenskämnets undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Davor Bodic; Ali Adiguzel; [2021]
    Nyckelord :boksamtal; didaktik; gymnasiet; högstadiet; läsloggskrivande; läsning av skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att redogöra för vad samtida forskning säger om läsning av skönlitteratur i svenskämnet i grundskolan och gymnasieskolan, samt hur svensklärare kan arbeta med skönlitteratur i sin undervisning. Metoden är en systematisk litteratursökning som gjorts i fyra olika databaser, där resultatet sedan granskats efter ämnesrelevans och grad av vetenskaplighet. LÄS MER

  4. 4. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :läslust; grundskola; läsning; högstadiet.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med boksamtal för att främja läsförståelse : En kvalitativ studie om hur svensklärare på högstadiet arbetar med boksamtal för att öka elevers läsförståelse

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pi de Keiser; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; boksamtal; svenska; svensklärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur fyra svensklärare på högstadiet arbetar med boksamtal för att främja elevers läsförståelse. Genom semistrukturerade intervjuer har resultaten visat att det ges för lite tid för förarbete inför läsningen. LÄS MER