Sökning: "bokserie"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet bokserie.

  1. 1. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  2. 2. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  3. 3. En intersektionell maktanalys av Feyre i Sarah J Maas fantasyserie Ett hov av taggar och rosor 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Terese Möller; [2023]
    Nyckelord :Makt; Sarah J Maas; Ett hov av taggar och rosor; Ett hov av dimma och vrede; Intersektionalitet; fantasy; genus; feminism; ras; klass;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en intersektionell analys av Sarah J Maas bokserie Ett hov av taggar och rosor. Syftet är att analysera de två första böckerna, Ett hov av taggar och rosor och Ett hov av dimma och vrede utifrån ett intersektionellt perspektiv för att komma fram till hur tillgången till makt ser ut för Feyre. LÄS MER

  4. 4. “Jag vill bestämma!” : En kvalitativ text och bildanalys av bokserien Bosse och Bella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Aida Voca; Linnéa Munkbo; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; barnlitteratur; egenskaper; yttre attribut; könstereotypa; könsroller; karaktärer;

    Sammanfattning : I studien som har gjorts har syftet varit att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur, där studien har utgått från tre barnböcker från en bokserie som är anpassad för barn mellan tre och sex år. Dessa barnböcker har analyserat utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. När rädslan för det som är annorlunda skapar utanförskap : – En kvalitativ text- och bildanalys av författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems bokserie Monstret Frank (2019)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nederman; Helen Österman; [2022]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdegrundsarbete; barnlitteratur; högläsning; sociokulturellt perspektiv; hermeneutiskt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken didaktisk potential bokserien Monstret Frank (2019) har med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete. Undersökningen baseras på en kvalitativ bild- och textanalys där vi utgått från läsarens tolkning av bokserien. LÄS MER