Sökning: "bokstavskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet bokstavskunskap.

  1. 1. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; [2023]
    Nyckelord :avkodning; bokstavskunskap; fonem-grafem-koppling; fonemisk medvetenhet; fonologisk läsning; fonologisk medvetenhet; läsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av Att skriva sig till läsning : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :ASL; läs- och skrivundervisning; tangentbord; talsyntes; digital skrivning;

    Sammanfattning : Digitaliseringens utveckling har lett till att nya metoder och arbetssätt har implementerats i skolans verksamhet. Trots att tekniken medför nya arbetssätt bör lärarna kritiskt granska och ta välgrundade beslut innan de applicerar dessa i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. "Vi har jobbat med en liknande struktur" : En kvalitativ intervjustudie om planering av läsundervisning och samarbete mellan förskoleklass och årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Olivia Wallgren; [2022]
    Nyckelord :letter knowledge; phonological awareness; teacher collaboration; teaching methods; bokstavskunskap; fonologisk medvetenhet; kollegialt samarbete; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån några utvalda lärares perspektiv undersöka vilka arbetssätt som används i den tidiga läsundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 samt hur samarbetet mellan dessa två årskurser ser ut. Kvalitativa intervjuer genomfördes med åtta lärare som arbetar eller har arbetat i förskoleklass och/eller årskurs 1. LÄS MER

  4. 4. Kan tidig intensiv läsundervisning främja god läsutveckling? : Speciallärare och specialpedagoger berättar om sina erfarenheter av sitt arbete med elever i förskoleklass till årskurs 3.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Beatrice Holmström; Eva Bertils Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :avkodning; fonologisk medvetenhet; god läsutveckling; kartläggning av läsförmåga; The Simple View of Reading; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 har ett tillägg i skollagen tillkommit om en garanti för tidiga stödinsatser för att garantera att eleverna når upp till kunskapskraven i årskurs 3. Syftet med denna studie är att öka vår förståelse av hur speciallärare och specialpedagoger strukturerar sin tidiga läsundervisning med anledning av den nya skollagen, som garanterar tidiga stödinsatser innan årskurs 3 är slut. LÄS MER

  5. 5. Garanterade tidiga stödinsatser - flipp eller flopp : En studie om speciallärarens kompetens i förskoleklassen och om kartläggningsmaterialet Hitta språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Axelsson; Åsa Björling; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; läsa skriva räkna - en garanti för tidiga insatser; speciallärarens roll; tidig identifiering; tidiga stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur speciallärarens arbetsuppgifter har förändrats efter införandet av Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser och det obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket för förskoleklass. Frågeställningarna i studien fokuserar på om speciallärarens kompetens nyttjas i samråd med lärare i förskoleklass gällande särskild bedömning, planering av eventuella stödinsatser och uppföljning av tidiga stödinsatser. LÄS MER