Sökning: "bokstavsljud"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet bokstavsljud.
1. Olika sätt att lära-olika sätt att undervisa : En studie om undervisning av elever som har intellektuell funktionsnedsättning och Autism spectrum disorder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur några lärare kan arbeta med att utveckla undervisningen i grundsärskolan för att ge eleverna möjligheter att utvecklas i läsning. För att ta reda på det har jag genomfört en Learning study. Jag har sedan analyserat resultatet med hjälp av Variationsteori. LÄS MER
2. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER
3. Bildande bokstavssånger : nya bokstavssånger med fokus på bokstavsljud, språkutveckling och fonologisk medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I detta arbete beskrivs ett projekt som syftade till att skapa bokstavssånger som ökar elevernas kunskap om bokstavsljuden och bidrar till språkutveckling samt fonologisk medvetenhet, vilket i sin tur kan stödja läs- och skrivinlärningen. Sångerna ska också vara roliga, meningsfulla och inbjuda till delaktighet. LÄS MER
4. Barns språkutveckling i förskoleklass : - en studie av två pedagogers arbetssätt
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet; Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Forskning visar att det är viktigt för barn i förskoleklass att få språklig stimulering i sin vardag. I vår studie jämförde vi två pedagogers språkstimulerande arbete i två förskoleklasser. Vi ville se om pedagogerna arbetade efter samma metoder som de förespråkade. LÄS MER
5. "-Hallå, bajskorv!" : Om hur könad subjektivitet skapas i språkandet mellan mig som pedagog och barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka vad ett feministiskt poststrukturalistiskt subjektsteoretiskt angreppssätt kan ge för kunskap om barns subjekt- och könsskapande i förskolan. Detta teoretiskt/metodologiska perspektiv innebär i den här uppsatsen att kön ses som något som görs inom språk och diskurser i vardagliga lokala pedagogiska processer och att jag, både som pedagog och forskare, deltar som medskapande i dessa. LÄS MER