Sökning: "bollspel i skolan sammanfattning"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden bollspel i skolan sammanfattning.
1. Konflikter och konflikthantering i ämnet idrott och hälsa En kvalitativ studie utifrån idrottslärares erfarenheter och upplevelser
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Att fungera i sociala sammanhang kommer inte alltid problemfritt. Våra olikheter som människor kan skapa spänningar som in sin tur orsakar konflikter. Skolmiljön i sig är en plats där många barn och ungdomar med olika bakgrunder, personligheter och värderingar ska fungera ihop. LÄS MER
2. Faktorer som påverkar elevers aktiva deltagande i idrott och hälsa
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Inledning Skolinspektionens kontroll av idrottsämnet år 2010 visade att ämnet idrott och hälsa präglades av ensidiga övningar som exempelvis bollspel och olika former av konditionsträning. Slutsatserna efter observationen var att vissa elever fick fördelar på grund av de valda aktiviteterna. LÄS MER
3. Dans kan vara vad som helst : En studie kring elevers och lärares uppfattning om dans i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka elevers och idrottslärares dansbakgrund och deras uppfattning av dansmomentet inom ämnet idrott och hälsa. - Vad innebär dansmomentet i ämnet idrott och hälsa för elever och idrottslärare? - Hur kommer elevers olika intressen för dans i uttryck i ämnet idrott och hälsa? Metod En kvalitativ forskningsintervju har används till denna studie. LÄS MER
4. Varför och vilka bollspel i skolan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Drygt en tredjedel av idrottslektionerna innehåller någon form av boll, enligt statistiken. Så behöver det inte vara på alla skolor men den generella statistiken säger det. Skolan som studien gjordes på är en av många skolor som har mycket bollspel på idrottsundervisningen. LÄS MER
5. Idrottslärares erfarenhet av undervisning i bollspel : en jämförelse av tre olika undervisningsmodeller i bollspel
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet har varit att beskriva lärares erfarenhet och upplevelse av tre olika modeller för bollspelsundervisning med fokus på elevers lärande och delaktighet. Frågeställningarna var följande: Hur upplever lärarna att arbeta med de tre modellerna? Vilka för- och nackdelar känner lärarna att de tre olika modellerna får för undervisningen i bollspel? Hur och när passar de tre olika modellerna i undervisningen? Vilken syn har lärarna på delaktighet i bollspel och upplever de att någon undervisningsmodell fungerar bättre när det gäller att skapa delaktighet? Vilka värden finns i bollspel i skolan och hur utvecklas dessa med hjälp av de tre modellerna? Metod Idrottslärare från tre olika skolor har under tio veckor fått prova att undervisa tre skolklasser per skola utifrån tre olika undervisningsmodeller i bollspel. LÄS MER