Sökning: "book history"
Visar resultat 11 - 15 av 272 uppsatser innehållade orden book history.
11. Vantrivs vi i kulturen? : En idehistorisk studie av Anders Hansens bok “Depphjärnan, varför vi mår så dåligt när vi har det så bra” genom Sigmund Freuds verk “Vi vantrivs i kulturen” från 1929.
L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : There is a self-image in today's society that we feel bad, worse than ever. An idea that man does not feel well in modern society, that she doesn't fit the culture. At the forefront of this idea, there are many different thinkers, but one that stands out in particular in our time is the psychiatrist Anders Hansen. LÄS MER
12. Magra bokbestånd och läshungriga flickor : Om läsning i början av 1900-talet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This master thesis constitutes a study into the history of reading. The object is to illustrate how reading practices of a few girls and young women were molded during the early decades of the twentieth century. LÄS MER
13. Vid vars rot ditt bo är fästat : en ideologikritisk analys av Gotländsk sticksöm (1925) och dess relation till hemslöjdsrörelsens begrepp ortskaraktär
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur begreppet ortskaraktär och samtidens idéströmningar påverkade kulturarvsbygget vid tiden för förra sekelskiftet. Som exempel används Hermanna Stengårds samling och bok Gotländsk sticksöm (1925). LÄS MER
14. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER
15. Vad som var, vad som är och vad som...blir? : En diakron innehållsanalys kring första världskrigets framställande i ett urval av läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : The aim of this study has been to contribute with insight into how content about the First World War is presented in eight textbooks intended for use in lower secondary school. These eight textbooks were written at different points throughout the 20th century, with the first one being published in 1918, and the last one in 2013. LÄS MER