Sökning: "bordsskick"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet bordsskick.

  1. 1. Pedagogiska möjligheter under måltidssituationer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om planering och integrering av undervisning under måltiderna på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Björklund; Ida Blom; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; måltidssituation; förskola; förskollärare; didaktik; pedagogiska funktioner; pedagogiska möjligheter; lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och skapa reflektion om förskollärarnas uppfattningar ommåltiden som en pedagogisk funktion i förskolan vilket görs genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex verksamma förskollärare. Måltiderna i förskolan kan ses som en outnyttjad resurs för undervisning. LÄS MER

  2. 2. Den vägledande måltiden i förskolan : En studie om pedagogers maktutövning, ​fostran och vägledning av barn​ under måltidssituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Sandvold; Elin Åsén; [2019]
    Nyckelord :​Fostran; makt; vägledning; vänlig maktutövning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur pedagoger praktiserar fostran av barn i förskolan trots  att begreppet fostran inte används i läroplanen som skall fungera som ledstjärna för pedagogers arbete i verksamheten. Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur fostran och vägledning praktiseras under måltidssituationer i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarnets stress vid måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Lindvall; [2019]
    Nyckelord :Hälsa; Förskolebarnets stress; Pedagogiska måltider; Pedagog;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att bidra med kunskap kring hur pedagoger upplever förskolebarnets stress vid måltidssituationer. Studien utgår ifrån det salutogena sättet att se på hälsa, vilket syftar till att befrämja en individs aktuella hälsosituation. En kvalitativ metod har varit mitt tillvägagångssätt för att utföra studien. LÄS MER

  4. 4. "Lek inte med maten" : En etnografisk studie om familjemåltiden som ett medel för uppfostran hos barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Victor Sävenlid; [2017]
    Nyckelord :familjemiddag; föräldraskap; kultur; måltidsbeteende;

    Sammanfattning : En familj sitter ner och äter, pappan säger till sitt barn ”lek inte med maten”. Situationer som den här är något vi kan förstå och relatera till. Ett intresse väcktes för barnfamiljens middagar och vart den förståelse gällande hur vi beter oss runt matbordet kommer ifrån. LÄS MER

  5. 5. Implementering av den pedagogiska måltiden i förskolan : En observationsstudie i förskolemiljö

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Jenny Engvall; Ingrid Carlqvist; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; förskola; dietist;

    Sammanfattning : Bakgrund I Sverige äter barn i 1-5 års ålder ofta flera av dagens måltider på förskola. Matvanor utvecklas och förändras under hela livet, men grunden läggs i unga år. LÄS MER