Sökning: "borgman"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet borgman.

  1. 1. Att göra sin röst hörd : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever i årskurserna F–6 om talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Söderman Skans; Noomi Borgman Hejdenberg; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; Klassrumsklimat; Relationer; Trygghet; Talsituationer;

    Sammanfattning : Talängslan handlar om att en person är rädd för att tala inför publik vilket enligt tidigare forskning kan leda till diagnosen social fobi. Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt som lärare använder när de arbetar med talängsliga elever samt att belysa hur elever upplever olika talsituationer där de får tala högt inför klasskamraterna. LÄS MER

  2. 2. Lärares tankar om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2022]
    Nyckelord :didaktik; mellanstadiet; SO; social science; teaching; tematisk undervisning; interdisciplinary teacher; ämnesintegrering; Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin egen undervisning utifrån en ämnesövergripande praktik i SO. Syftet undersöks med utgångspunkt i frågeställningen: Hur ser lärare på ämnesövergripande undervisning i SO? Studiens syfte besvaras med hjälp av en kvalitativ undersökning där mellanstadielärares livsvärld analyseras och utgör det empiriska materialet. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Borgman Hejdenberg Noomi; Olivia Söderman Skans; [2021]
    Nyckelord :Läroplanen; Kursplaner; Kunskapskrav; Fenomenografi; Bedömning; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares uppfattningar om hur läroplanen används i deras arbete och hur förändringar av läroplanen har och kan komma att påverka dem. För att besvara syftet har vi utgått ifrån följande frågeställningar: hur uppfattar lärare att arbetet med läroplanen i undervisningen går till, hur uppfattar lärare förändringarna i kunskapskraven och hur uppfattar lärare kunskapskraven i organisationen av lärande. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande undervisning i SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; likvärdighet; SO-undervisning; SO-ämnena; mellanstadiet; ämnesintegrerad undervisning; ämnesövergripande undervisning; ämnesöverskridande undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera relevant forskningsunderlag som behandlar ämnesövergripande undervisning i SO. Kunskapsöversikten kommer att besvara frågan: “Vad säger forskning om ämnesövergripande undervisning inom SO-ämnena?”. LÄS MER

  5. 5. Beteendevetenskap: Hur kan ökade bostadspriser förklaras under en kris?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Melinda Borgman; David Benson; Elsa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Bostadsmarknaden; Corona; Pandemi; Efterfrågan; Utbud;

    Sammanfattning : Sweden, as well as the rest of the world, was hit with a big crisis in 2020, Covid-19. As different international markets went down, so did the swedish housing market. However, this effect only lasted for two months until it recovered itself. LÄS MER