Sökning: "bornholmsmodellen i årskurs 1"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden bornholmsmodellen i årskurs 1.

  1. 1. Från enskilda bokstäver till ord : En studie om lärares arbete med tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sofia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Tidig läsinlärning; förskoleklass; Bornholmsmodellen; arbetssätt; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från att redogöra kring lärares uppfattning kring den tidiga läsinlärningen. Syftet för studien har utgått ifrån att vilja belysa lärares arbetssätt kring den tidiga läsinlärningen och hur den kan användas i förskoleklass och årskurs 1-2. LÄS MER

  2. 2. Från enskilda bokstäver till ord : En studie om lärares arbete med tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Tidig läsinlärning; förskoleklass; Bornholmsmodellen; arbetssätt; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter.;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från att redogöra kring lärares uppfattning kring den tidiga läsinlärningen. Syftet för studien har utgått ifrån att vilja belysa lärares arbetssätt kring den tidiga läsinlärningen och hur den kan användas i förskoleklass och årskurs 1-2. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete med läsinlärning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elina Lodin; [2022]
    Nyckelord :läsinlärning; läsinlärningsmetoder; förskoleklass; årskurs 1; ljudningsmetoden; helordsmetoden; att skriva sig till läsning; bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en fördjupad förståelse för hur lärare arbetar med läsinlärningen i förskoleklass och årskurs 1 samt deras uppfattningar om läsinlärning. Syftet är också att undersöka vilka läsinlärningsmetoder lärarna använder sig av och om de arbetar med samma metod/metoder med elever som har eller som de märker riskerar att utveckla lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar med elevernas fonologiska medvetenhet i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadin Haddad; Susanna Kiiskinen; [2021]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; lärare; speciallärare; specialpedagog; årskurs 1;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om den fonologiska medvetenhetens utveckling i svenskundervisning i förskoleklass och årskurs 1. Vi har till denna studie intervjuat fyra lärare som arbetar i förskoleklass och årskurs 1 samt en speciallärare och en specialpedagog för att få en klarare bild av deras arbete med att identifiera och arbeta med elever som har fonologiska svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Motiverande läsinlärning : En studie av lärares arbetssätt för att motivera sina elever till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sofia Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :extrinsic motivation; intrinsic motivation; literacy; motivation; Self-Determination Theory; Inre motivation; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; motivation; medbestämmandeteorin; yttre motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 föredrar att använda för att öka motivationen hos eleverna samt att öka förståelsen för hur lärare arbetar med dessa metoder i de lägre årskurserna. De teoretiska utgångspunkterna har varit en lärandeteori, Pragmatismen, samt två motivationsteorier som är Teori om förväntningar och värden och Medbestämmandeteorin. LÄS MER