Sökning: "bourdieu sociokulturell"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden bourdieu sociokulturell.

  1. 1. Krav, möjligheter och gränser i fostrandet av den kritiskt tänkande medborgaren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Dahlberg; [2019]
    Nyckelord :fält; habitus; John Goodlad; kapital; klass; kontroversiella frågor; kritiskt tänkande; lärarperspektiv; läroplan; Pierre Bourdieu; samhällskunskap; sociokulturell; upplevelser;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarnas uppfattningar och upplevelse av krav, möjligheter och gränser i fostrandet av kritiskt tänkande medborgare i undervisning om kontroversiella frågor. Uppsatsen är metodologiskt strukturerad enligt John Goodlads läroplanering: formell läroplan, verkställd läroplan och upplevd läroplan. LÄS MER

  2. 2. Internationella studenter i Växjö : En studie om sociokulturell anpassning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Josefin Stagge; Caroline Nguyen; [2016]
    Nyckelord :International students; Social adaption; Cultural adaption; Social capital; Re-socialisation; Internationella studenter; Social anpassning; Kulturell anpassning; Socialt kapital; Omsocialisation;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to explain international students’ social and cultural adaptation to the new environment at Linnaeus University in Växjö. Multiple research methods were used as this study has gathered and analyzed both qualitative and quantitative data, however with an emphasis on the qualitative. LÄS MER

  3. 3. Engströms praktiker i praktiken : en studie om gymnasieelevers praktiktillhörighet utifrån Lars-Magnus Engströms teorier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oliver Abrahamsson; [2016]
    Nyckelord :idrottspraktiker; praktiker; lars-magnus engström; genussystem; idrott och hälsa; gymnasieelever; gymnasiet; sociokulturell; habitus; lärande; föreningsidrott; idrott; sport;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och kartlägga gymnasieelevers smak för idrott (praktiktillhörighet) utifrån Lars-Magnus Engströms praktikuppdelning. Syftet är också att undersöka hur kön, föreningsidrottande, betyg i idrott och hälsa samt socioekonomiskt kapital kan relateras till praktiktillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Hur viktig är modersmålsundervisning? Vilka kunskaper och färdigheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zhian Gaff; [2014-03-31]
    Nyckelord :interkulturell; sociokulturell; monoteism; identitet; undervisningsstoff;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka hur sociokulturella faktorer som språk, identitet och kultur speglar assimilerande, integrerande eller inkluderande perspektiv i valet av undervisningsstoff inom verksamhetsförlagt lärande (VFL) i karriärgrupper inom sfi (svenska för invandrare), val som kan förklara varför sfi-deltagaren lyckas eller inte i sina studier och därmed får inträde eller ej i samhälle och arbetsliv. Teori: I studien förs ett sociokulturellt perspektiv, såsom det framställs av bland andra Vygotsky (1978) och i ett svenskt sammanhang av bl. LÄS MER

  5. 5. “En ärbar delegation av tyska atleter” : Problematiken om ett tyskt deltagande på de olympiska spelen 1896 och Willibald Gebhardts inverkan i konfliktlösningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Fabian Helbig; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De första olympiska spelen i modern tid, år 1896 i Aten, drabbades ur ett tyskt perspektiv av politiska frågor som framför allt representerades av konflikten mellan de tyska gymnasterna och olympiadens förespråkare. Syftet med den föreliggande uppsatsen är att belysa problematiken om ett tyskt deltagande i Aten 1896 mellan åren 1894 och 1896, en tidsperiod då de olympiska spelen var på väg att återupptas, genom att besvara följande frågor: Vilka förutsättningar ledde till att de olympiska spelen återupptogs 1896? Vilka anledningar låg till grund för att Tysklands deltagande i Aten tidvis var svårt att föreställa sig, och vilka ansträngningar krävdes för att Tyskland slutligen skulle komma att delta? Undersökningens fokus ligger, vid sidan av olympiadens grundare Pierre de Coubertin, på Willibald Gebhardt, chef de mission för det tyska laget 1896. LÄS MER