Sökning: "bourdieu vardag"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden bourdieu vardag.

  1. 1. Vad händer i intersektionerna? : En kvalitativ läroboksanalys av klass, kön och ålder i läroböcker i svenska för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Lindskog; Sara Paulsson; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Innehållsanalys; Intersektionalitet; Läroböcker;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar synliggöra hur kategoriseringarna klass, kön och ålder framställs i läroböcker för svenskämnet i grundskolans årskurs 1–3. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av läroboksserien ABC-klubben(Wänblad, 2017), där sex av seriens nio läroböcker analyseras. LÄS MER

  2. 2. ”I’m not vain but I love shoes and champagne…” : En kvalitativ textanalys av svenska influencers alkoholrelaterade Instagram-inlägg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Törnquist; [2019]
    Nyckelord :alcohol; alcohol content; alcoholposts; influencer; Instagram; social media; Bourdieu; alkohol; alkoholrelaterade inlägg; influencer; Instagram; sociala medier; Bourdieu;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har såväl influencers som alkohol och den näst mest populära sociala plattformen Instagram en stark ställning i Sverige. Denna studie, som rör sig inom fältet sociala medier, undersöker hur svenska influencers på Instagram genom bild och text kommunicerar kring alkohol. LÄS MER

  3. 3. Grupperingar, attityder och framtidsutsikter i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hannes Tornberg; [2018]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; eleverfarenhet; fält; grupperingar; gymnasieskola; habitus; kamrateffekter; kapital; mening; ojämlikhet; utbildning;

    Sammanfattning : Det sociala livet i skolan är ett viktigt inslag i elevers vardag och på deras arbetsplats. Idealt sett erbjuder gymnasieskolan en möjlighet att skapa relationer och mening på en plats utanför många elevers uppväxtområde, och är således en plats väl lämpad för integrering av unga med vitt skilda bakgrunder och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Hållbara Hökarängen- social hållbarhet, invånarnas relation till sitt centrum samt identitets och meningsskapande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Elfström; [2017]
    Nyckelord :Social hållbarhet; centrumutveckling; identitets- och meningsskapande; Hållbara Hökarängen; socialt kapital; kulturellt kapital; konsumtion.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes inom ramen för projektet "Hållbara Hökarängen", inom vilket Stockholms största hyresvärd, Stockholmshem strävar efter att skapa ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart Hökarängen. Syftet är att få reda på besökarnas subjektiva upplevelser av centrumet, hur dessa relaterar till centrumet, önskan till förändring samt att få reda på vad social hållbarhet innebär för dessa. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Ögren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; kontext; tolka; förståelse; hermeneutiken; redskap; förskollärare; betydelse; positionering och föreställning;

    Sammanfattning : Ulrika Ögren (2016). Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker. Halmstad Förskollärarutbildning: Halmstad Högskola. Forskare (Granberg, 2003; Nelson & Svensson, 2005) anser att leksaker från hemmet är viktiga och har betydelser för barn - bland annat att leksaker kan skapa trygghet. LÄS MER