Sökning: "bråk för grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden bråk för grundskolan.

  1. 1. Effekterna av pedagogiska spel för elever med svårigheter i bråk : En fallstudie av ett pedagogiskt spel från elevernas perspektiv i grundskolan årskurs 4-5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Meuller; [2023]
    Nyckelord :Bråk; Motivation; Pedagogiska spel; Svårigheter.;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever tycker är svår och jobbig och motivationen till att lära sig det är ofta bristande eller saknas helt. För varje år är det en stor del som lämnar grundskolan utan ett godkänt betyg i matematik. LÄS MER

  2. 2. Tal i bråkform : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 8 uppfattar tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; bråk; tal i bråkform; bråkräkning; missuppfattningar; grundskolan;

    Sammanfattning : Tal i bråkform är ett område inom matematiken där elever ofta stöter på problem. Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter och missuppfattningar som finns hos elever i årskurs 8 när det gäller tal i bråkform.   Det tillvägagångsätt som valts är en flermetodsforskning. LÄS MER

  3. 3. Elevers förståelse av bråktal : som ett tal som har ett eget värde på tallinjen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Noor Ahmed; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; learning; fraction; aspect; raising; reducing; number line; Matematikundervisning; grundskolan; lärande; bråk; aspekt; förlängning; förkortning; tallinje;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i hur eleverna i åk 7 och 8 uppfattar likvärdiga bråktal, förkortning och förlängning samt hur de tolkar sambandet mellan förlängning och multiplikation, och förkortning och division. Syftet är även att undersöka elevernas kunskaper om bråktalsaspekter med fokus på bråktal som ett tal som har ett eget värde på tallinjen. LÄS MER

  4. 4. Rationella tal i grundskolan : Systematisk litteraturstudie om sambandet mellan introduktion och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Jeppsson; [2020]
    Nyckelord :bråk; decimaltal; kunskapsutveckling; lärande; rationella tal;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola har dokumenterade svårigheter inom området för rationella tal. I ett normerande utbildningssystem, där elevers kunskaper mäts mot uppställda mål, kommer vissa erfaranden och ageranden att anses mer giltiga än andra. LÄS MER

  5. 5. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER