Sökning: "bråka"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet bråka.

  1. 1. Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Petra Holmlund Palmquist; Luciana Demander; [2023]
    Nyckelord :Bråk; bråkundervisning; litteraturstudie; matematik; metoder; representationer; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka metoder som lärare och speciallärare kan använda för att undervisa om tal i bråkform. Den frågeställning som ligger till grund för studien är att finna metoder som kan främja elevers förståelse och motivation att lära sig om tal i bråkform i framförallt årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Nu ska vi bråka elever : En systematisk litteraturstudie om svårigheter med att addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa i detta område

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Clason; Fanny Andersson; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; bråk; konkret nivå; laborativa material; representationsformer; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; svårigheter; the gap.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka svårigheter elever kan stöta på när de ska addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa inom detta område i grundskolans tidigare år. Studien har utgått från en systematisk litteraturstudie, där data har samlats in genom vetenskapliga artiklar och avhandlingar utifrån ett deduktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  3. 3. Kan läromedelsuppgifter bråka? : En empirisk studie om elever kan ges möjlighet till förståelse i analoga läromedelsuppgifter vid addition och subtraktion av bråk med gemensam nämnare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Fanny Andersson; Evelina Clason; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; analoga läromedel; bråk; bråkräkning; fallgrop; laborativa material; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; konkret nivå.;

    Sammanfattning : Analoga läromedel används av många lärare, men hur påverkas elevernas förståelse gällande addition och subtraktion av bråk med gemensam nämnare beroende på vilket val av analogt läromedel lärare arbetar med? Genom en empirisk undersökning kommer två analoga läromedel granskas med syfte att undersöka hur utvalda uppgifter kan skapa förståelse hos elever vid beräkning av det matematiska området. Syftet är även att tydliggöra hur val mellan dessa läromedel skulle kunna påverka elevernas förståelse för det matematiska området. LÄS MER

  4. 4. Elever som inte kan bråka bra nog – En kvantitativ studie om gymnasieelevers missuppfattningar av bråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pontus Andersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to highlight what kind of misconceptions students show when solving problems and tasks involving fractions amongst Swedish students in upper secondary school. The purpose of the study is to get an idea of the common errors that students exhibit and use that information to give examples on how to plan and execute lessons in a way that these misconceptions can be prevented. LÄS MER

  5. 5. "Ettavälja, tvåavälja" : En kvalitativ studie om fotbollsplanens centrala roll i skolan och dess skapande för genus och maskulinitetsnormer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Andersson; [2017]
    Nyckelord :genus; maskulinitetsskapande; fotboll; pojkar i grupp; normkritik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur pojkar i årskurs tre, som är aktiva inom lagidrotten fotboll, talar om fotboll. Studiens syfte är också att analysera pojkarnas tal utifrån ett genusperspektiv samt utifrån teorier om maskulinitet. LÄS MER