Sökning: "bråktal"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade ordet bråktal.

  1. 11. Angående förhållandet mellan utantillkunskap och förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Bååth; Alexander Syding; [2020]
    Nyckelord :Ämnesdidaktik; bråkräkning; förståelse; utantillkunskap;

    Sammanfattning : En undersökning genomfördes för att studera sambandet mellan elevernas förmåga att utföra de korrekta operationerna och den underliggande förståelsen för de matematiska koncepten. En kvalitativ studie med intervjuer av sex elever från vuxenutbildningen (fem från grundvux och en från komvux) genomfördes, och intervjuerna analyserades enligt APOS-teorin (Action-Process-Object-Schema). LÄS MER

  2. 12. Hur behandlas sambandet mellan bråk- och decimaltal utifrån avgörande aspekter? : En läromedelsgranskning för årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isabella Waxegård; Felicia Turesson; [2020]
    Nyckelord :Avgörande aspekter; bråktal; decimaltal; läroböcker; samband; årskurs 5.;

    Sammanfattning : Denna studie består av en läromedelsgranskning där sambandet mellan bråk- och decimaltal är i fokus. Granskningen genomfördes med hjälp av en komparativ analys för att finna hur läromedlen hanterar samt behandlar området utifrån kända avgörande aspekter, även kallat svårigheter. LÄS MER

  3. 13. Hur introducerar och arbetar lärare med bråkräkning i grundskolans tidigare år?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Frida Persson; [2019]
    Nyckelord :Bråktal; bråkräkning; fractions; rational numbers; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare i grundskolans tidigare år introducerar och arbetar med området bråkräkning. Utifrån detta syfte så formulerades tre stycken frågeställningar: Hur beskriver lärare att de introducerar området för sina elever? Hur beskriver lärare i grundskolans tidigare år att de arbetar med området? Samt är lärare medvetna om någon svårighet med området bråk? För att kunna besvara dessa tre frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med sju stycken lärare som arbetar runt om i Sverige. LÄS MER

  4. 14. Tal i bråkform – olika årskursers kunskapsnorm : En studie om mellanstadieelevers olika kunskaper inom bråkräkning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Oscar Karlsson; Lucas Rickardsson; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; fractions; mathematics didactics; elmementary school; Matematik; bråkräkning; bråkform; matematikdidaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom ett frågeformulär undersöka elevers kunskaper inom det matematiska området tal i bråkform. Vidare ämnar studien undersöka vad som särskiljer elevers kunskaper i årskurs 4, 5 och 6. Frågeformuläret är konstruerat utefter Blooms reviderade taxonomi och utförs i en årskurs 4, 5 och 6. LÄS MER

  5. 15. Konkret material som resurs : En studie om konkretiseringen av bråk och decimaltal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Östangård; Stina Smedberg; [2019]
    Nyckelord :Konkret material; bråktal; decimaltal; variationsteorin; representationsformer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett elevperspektiv, analysera väsentliga aspekter av konkret material som resurs vid övergång mellan bråktal och decimaltal samt hur det konkreta materialet kan hjälpa elevers diskussioner och resonemang framåt. Studien baseras på tidigare forskning samt observationer av elever i årskurs fem. LÄS MER