Sökning: "bråktal"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade ordet bråktal.

  1. 21. On Simplicity of the Projective Special Linear Groups

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)

    Författare :Filip Nygren; [2018]
    Nyckelord :group theory; PSL; simple; simplicity; groups; simple groups; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : In this thesis, we will be proving that the Projective special linear group PSL(m,K) is a simple group for all dimensions m and finite fields K, with a few exceptions. First, we prove simplicity of PSL(2,K) (Jordan-Moore), and then move on to proving simplicity of PSL(m,K) (Jordan-Dickson) for all dimensions m >= 3. LÄS MER

  2. 22. Elevers begreppsbilder av bråk : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Rebecka Wahlström; [2018]
    Nyckelord :Begreppsbild; bråk; bråktal; rationella tal; strukturell begreppsbild; operationell begreppsbild;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie med syfte att undersöka elevers begreppsbilder av bråktal. Ett urval på sex studier gjorda på området presenteras och analyseras enligt Sfards (1991) ramverk för begreppsbilder. LÄS MER

  3. 23. Ett urval av svenska matematiklärares matematiska kunskap – En kvalitativ undersökning vid Göteborgs Universitet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Izabelle Holmqvist; [2017-11-08]
    Nyckelord :Division med bråktal; Liping Ma; matematikundervisning; djupgående förståelse för grundläggande matematik;

    Sammanfattning : This thesis looks upon a sample of Swedish teachers in middle school teaching mathematics and their capabilities in computing and pedagogically representing a mathematical problem based on division by fractions. The result has also been compared to Chinese teachers’ performance on the same task. LÄS MER

  4. 24. Bråktal, decimaltal och procent : En kvalitativ studie om hur sambandet mellan bråktal, decimaltal och procent undervisas i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zahraa Abdulrasul; [2017]
    Nyckelord :Fractions; decimals; percent; connection; aspect of fractions; circle graphs; number line; numerator; denominator; tenth; hundredth; thousandth; decimal mark; fractions bar; Bråktal; decimaltal; procent; samband; bråktals ansikte; bråkcirklar; tallinje; täljare; nämnare; tiondel; hundradel; tusendel; decimaltecken; bråkstreck;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how the connection between fractions, decimals and percent are taught in grade 4-6 with more focuson the fractions. The empirical data was obtained by qualitative methods comprising interviews with four mathematic elementary school teachers, in addition to two observations with two classrooms in grade 6. LÄS MER

  5. 25. Hur gör vi med bråk? : En studie om kritiska aspekter inom bråkområdet och hur undervisning behandlar dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Radovic; Martin Kristoffersson; [2017]
    Nyckelord :Bråktal; bråktalets aspekter; kritiska aspekter; lärandeobjekt; matematik; variationsteori; årskurs 4-6.;

    Sammanfattning : Bråkområdet är enligt verksamma lärare men även forskning ett komplext område. Syftet med studien är att undersöka vilka kritiska aspekter som förekommer i årskurs fem och årkurs sex på en skola. Studien ämnar också att undersöka hur klassernas matematiklärare undervisar kring dem. LÄS MER