Sökning: "bra egenskaper hos lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden bra egenskaper hos lärare.
1. “Känslan av att påverka sin egen position är väl ändå grunden till motivation?” : - En kvalitativ studie om elevinflytande i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, belysa och diskutera hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med elevinflytande i gymnasieskolan. Genom studien vill jag utforska vad eleverna kan och får påverka av undervisningen i idrott och hälsa och om det finns några delar av ämnet som lärare uppfattar som enklare eller svårare att ge eleverna inflytande över. LÄS MER
2. Om det ska fungera bra kanske jaget får backa : En fenomenografisk kvalitativ analys av lärares uppfattningar om social kompetens.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att undersöka skillnader och variationer i lärares uppfattningar om social kompetens hos elever i skolan och hur lärare upplever att det kommer till uttryck i deras arbete. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv sker lärande genom socialt samspel mellan individer och grupper (Säljö, 2000). LÄS MER
3. Hur man uppnår en motiverande fiolundervisning: En kvalitativ studie om elevers motivation och hur läraren kan påverka den
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fiollärare jobbar för att motivera sina elever och vilka faktorer elever själva anser har betydelse för deras motivation vad gäller musicerande. Studien syftar också till att undersöka vilka egenskaper elever eftersöker hos en motiverande lärare. LÄS MER
4. "Otydliga flickor" : En diskurspsykologisk analys av lärares förståelse av ADHD och dess påverkan på flickors synlighet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ADHD är en av de vanligaste neuropsykiatriska diagnoserna idag. Tidpunkten för diagnostisering skiljer sig dock åt mellan pojkar och flickor då pojkar generellt diagnostiseras under sina tidiga skolår och flickor i ungdom eller vuxen ålder. LÄS MER
5. "Man göra som svenskar - men jag är inte svensk" : En kvalitativ intervjustudie om svenskhet och svensk identitet genomförd med lärare och deltagare på en utbildning i svenska för invandrare
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka och beskriva vilka föreställningar om svenskhet och svensk identitet som existerar hos lärare och deltagare på en utbildning i svenska för invandrare (SFI). Utifrån ett kvalitativt angreppssätt så har fyra lärare och fyra deltagare kopplade till SFI intervjuats. LÄS MER