Sökning: "bra verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 1898 uppsatser innehållade orden bra verktyg.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. ”Det är ett fantastiskt verktyg, när man kan jobba med det på ett bra sätt!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elena Vasilescu Duicu; Linn Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; förskollärare; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur sju förskollärare som fått sin legitimation efter 2017 upplever sitt arbete med digitala verktyg, undervisning och relaterade aktiviteter. Motivet för detta är dels att undersöka hur pedagogernas personliga intresse påverkar hur användandet av digitala verktyg på förskolan går till, dels att utforska hur förskollärarna tolkat de delar om arbete med digitala verktyg som tillkom när läroplanen för förskolan uppdaterades 2018 och hur de arbetar med dessa mål. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  4. 4. AI-baserad egenbehandling för patienter med ländryggsmärta : -en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Anders Johansen; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Ländryggsmärta är en vår tids vanligaste förekommande åkommor som drabbar cirka 70% av befolkningen och den förekommer med hög samsjuklighet och högt personligt lidande. Den genererar hög samhällelig kostnad på grund av hög sjukfrånvaro, förlorad produktivitet och höga sjukvårdskostnader och bara i Sverige beräknas den kosta 7,8 miljarder kronor. LÄS MER

  5. 5. Stadsodling i Hamnparken, Nyhamnen Malmö : undersöker Torontomodellen som beslutsstöd för potentiellt förorenad mark

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Lova Hambraeus; Karin Stureson; [2024]
    Nyckelord :bly Pb ; fytoremediering; markanalys; miljöföroreningar; Nyhamnen; PAH; stadsodling; Torontomodellen;

    Sammanfattning : Befolkningen ökar och städer blir tätare. Detta skapar ett behov av att utöka matproduktionen och stärka livsmedelsförsörjningen i staden, samt bygga upp platser för mental hälsa och social interaktion. Ett möjligt sätt att göra detta är genom att börja stadsodla. LÄS MER