Sökning: "branschförändring"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet branschförändring.

  1. 1. Den digitala bilaffären : en fallstudie om digitalisering bland bilåterförsäljare i Sverige

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rasmus Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I fordonsbranschen pågår en förändring av den 120-åriga försäljningsmodell som lagt grunden för en bilhandlarstruktur som idag finns etablerad över hela världen. Det finns skarpa indikationer på att fordonsbranschen med fokus på återförsäljarleden har påbörjat en digitalisering som innebär att rollen för de traditionella bilåterförsäljarna står inför en betydande förändring. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på företag i tidningsbranschen : En studie i svensk kontext med fokus på företagsaspekter och branschstruktur

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Ralmé; Vanessa de Luca; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; strategy; business model; business model canvas; business model innovation; dynamic capabilities; industry convergence; industry change; Digitalisering; strategi; affärsmodell; affärsmodellkanvas; affärsmodellinnovation; dynamiska förmågor; branschkonvergens; branschförändring;

    Sammanfattning : Problematisering: En begränsad mängd forskning på tidningsbranschen har genomförts i svensk kontext. Oenighet råder bland forskare vilken del av affärsmodellen som påverkas och på vilket sätt, dessutom är det tvetydigt hurdana affärsmodellsinnovation är framgångsrikt. LÄS MER

  3. 3. Förändring i den föränderliga mediebranschen : En fallstudie av ett medieföretag som befinner sig i en branschförändring.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Ida Lundmark; [2016]
    Nyckelord :Change communication; change resistance; sensemaking; participation; organisational change.; Förändringskommunikation; förändringsmotstånd; meningsskapande; deltagande; organisatorisk förändring.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks en mediebyrå som befinner sig mitt i en branschförändring.  Mediebyråns förutsättningar har sedan 2014 förändrats i och med intåget av ett nytt, automatiserat sätt att köpa medieutrymme, vilket kallas för programmatiska medieköp. LÄS MER

  4. 4. Val av positioneringsstrategi i en radikal förändring - Två fallstudier i bokbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Albinsson; Alexandra Lindahl; Frida Hugne; [2012]
    Nyckelord :Positioneringsstrategi; radikal förändring; e-handel; hybrid strategi; generisk strategi; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att, ur ett företagsperspektiv beskriva, förklara och analysera hur företags val av positioneringsstrategi påverkas av en radikal branschförändring. Målet är således att ur en processyn undersöka relationen mellan radikal förändring av branschförutsättningarna, det vill säga en form av extern påverkan, och positioneringsstrategier. LÄS MER

  5. 5. Mäklarbranschen – en bransch i förändring? : En undersökning av internetmäklarnas framtida konkurrenskraft

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Lisa Ekman; Elin Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :Nätmäklare; traditionell fastighetsförmedlare; relationsmarknadsföring; transaktionsmarknadsföring; branschförändring;

    Sammanfattning : År 2006 startade de första nätmäklarfirmorna, än så länge har de inte nått någon större framgång. Dessa mäklare bedriver sin verksamhet enbart via internet utan att fysiskt möta sina kunder. De erbjuder kunderna ett lågt och fast pris, kunden får dock själv utföra vissa moment i förmedlingsprocessen. LÄS MER