Sökning: "brister i arbetsminnet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden brister i arbetsminnet.

  1. 1. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER

  2. 2. KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sonja Nagel; Filip Sunnemar; [2019-08-07]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; textpresentation; bildorganisation; arbetsminne; interaktionseffekt; läsförståelse; subjektiv upplevelse;

    Sammanfattning : Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. LÄS MER

  3. 3. Lågstadieelevers förståelse av språket i matematikundervisningen : En studie av lågstadieelevers svårigheter med språket i matematiken

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monica Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Concepts; mathematical language; mathematics; second language; Andraspråk; begrepp; matematik; matematikspråk;

    Sammanfattning : Många elever når inte godkänd nivå i matematik. En del av förklaringen till det är att elever har svårt att förstå språket i matematikundervisning och matematikläromedel. Syftet med min studie är att belysa svårigheter som elever i de tidiga skolåren har med språket i matematiken. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares förtrogenhet med arbetsminne och hur de arbetar med kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophia Di Peders; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt om begreppet arbetsminnet har förankrat sig hos matematiklärare samt om och hur de arbetar med minnesträning för kunskapsutveckling hos elever. I den empiriska studien har jag intervjuat sex lärare, från runt om i Sverige, som arbetar med matematik i de lägre årskurserna. LÄS MER

  5. 5. Arbetsminnesförmåga hos klienter med missbruk i kombination med ADHD eller schizofreni

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Glantz; Ellinor Månsson; [2015]
    Nyckelord :schizophrenia; substance abuse; schizofreni; working memory; ADHD; Arbetsminne; missbruk; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Senaste årens forskning visar intressanta likheter mellan diagnosgrupperna ADHD och schizofreni gällande kognitiva nedsättningar, framförallt i form av brister i arbetsminnet. Trots att missbruk är vanligt i dessa diagnosgrupper saknas forskning på huruvida dessa samband är giltiga även vid en komorbid missbruksdiagnos. LÄS MER