Sökning: "brister i telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden brister i telefonrådgivning.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskors upplevelser av arbetsmiljön vid telefonrådgivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Catrin Björnström; Maria Tervahauta; [2021]
    Nyckelord :Distriktssköterska; Upplevelser; Telefonrådgivning; Arbetsmiljö; Kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Bakgrund Telefonrådgivning innebär hälsorådgivning via telefon och är ett komplext arbete med stort ansvar. Enligt lag ska anställda kunna påverka sin egen arbetssituation och därav arbetsmiljön, till exempel vid telefonrådgivning. Samtidigt ska hälso- och sjukvården vara lättillgänglig. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelse av det telefonrådgivande samtalet ur ett patientsäkerhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Malin Persson; Anne-Sophie Samnegård; [2020]
    Nyckelord :Patientsäkerhet; Telefonrådgivning; Sjuksköterska; Upplevelser; Kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning har en central plats i sjukvården och bedrivs främst av legitimerade sjuksköterskor. Den finns till för att bedöma, stödja, undervisa och triagera patienter i behov av vård. Telefonrådgivning baseras på kommunikation, och svårigheter finns i den icke visuella kontakten. LÄS MER

  4. 4. För- och nackdelar med triage inom primärvården relaterat till patientsäkerhet : En integrativ litteraturstudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Marie Ejdelid; Linda Hultqvist; [2020]
    Nyckelord :health; patient safety; triage; primary health care; hälsa; patientsäkerhet; triage; primärvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Primärvården expanderar globalt och genomgår en förändring. Tillgänglighet prioriteras vilket har lett till en ökning av triage via telefonrådgivning och drop-in mottagningar.  Syftet med litteraturstudien var att undersöka för- och nackdelar med triage i primärvården relaterat till patientsäkerhet. LÄS MER

  5. 5. Nyanställda sjuksköterskors introduktion på vårdcentral: en jämförelse av insikt i verksamheten.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Christina Andersson; Sandra Sköld; [2020]
    Nyckelord :Sjuksköterska; erfarenhet; introduktion; vårdcentral; insikt; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt. Bakgrund: Med ökade krav på primärvården för att tillfredsställa ett allt större vårdbehov ökar också kraven på sjuksköterskans skicklighet. Det finns en efterfrågan av ett formellt introduktionsprogram för sjuksköterskor i primärvården. LÄS MER