Sökning: "bronfenbrenner’s ecological model"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden bronfenbrenner’s ecological model.

  1. 1. Det gäller att hela tiden väga förtroende med oro : En kvalitativ studie om fältarbetares syn- och arbetssätt i det uppsökande och förebyggande arbetet med unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amanda Olin; Emma Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Outreach work; fieldwork; field secretary; collaboration; developmental ecological theory; empowerment; Uppsökande arbete; fältarbete; förebyggande arbete; fältsekreterare; samverkan; utvecklingsekologisk teori; empowerment;

    Sammanfattning : The social welfare committee has a responsibility to work with children and young people to prevent them from being harmed. In many municipalities, preventive work is carried out through an activity known as field work. More than half of Sweden's municipalities have field activities, but how the work is organized differs between municipalities. LÄS MER

  2. 2. Internationalisering i den svenska förskolan : En studie om förskollärares syn på Läroplan för förskolans mål om internationalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Al-Rufeye; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; Internationalisation; Monoculture; Multicultural mission; Preschool teachers; Interkultur; Internationalisering; Monokultur; Mångkulturellt uppdrag; Pedagoger i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra förskollärares upfattning om Läroplan för förskolans (Skolverket, 2018) mål om internationalisering genom de diskurser som framträder utifrån deras texter. Syftet är vidare att genom deras texter och språkbruk analysera deras uppfattningar om hur de arbetar för att uppnå detta mål. LÄS MER

  3. 3. ACOA upplevelser av stöd i barndomen och relationer senare i livet : finns det ett samband mellan dessa?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Johansson; Josefin Filipsson; [2021]
    Nyckelord :Attachment; Bronfenbrenner; double bind; ACOA; Anknytning; Bronfenbrenner; dubbelbindning eng; double bind ; ACOA;

    Sammanfattning : Det är många barn som far illa av att leva med vårdnadshavare som har ett alkoholmissbruk. Dessa barn kan utveckla riskbeteenden och få anknytningsproblem, vilket kan hänga med långt senare i livet. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte ett stigma att få en diagnos, utan en möjlighet för skolan att söka hjälp” : – Hur gymnasielärare arbetar inkluderande med elever med funktionsvariationer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karin Sjögren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study examines teachers' work with inclusion with students with functional variations; how the teachers work with support and inclusion in the classroom and what success factors and obstacles exist in the inclusion work are studied. The phenomena are analyzed on the basis of Bronfenbrenner's developmental ecological model based on different levels and how they affect teachers. LÄS MER

  5. 5. Gymnasiepersonals uppfattningar om övergångsstrategier för elever med ASD på väg från gymnasiet : En litteraturöversikt och en intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Carlberg; [2021]
    Nyckelord :Autism; transition; transition strategies; upper secondary school; young adults; adolescents; phenomenography; Autism; övergångar; övergångsstrategier; gymnasiet; unga vuxna; tonåringar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Väl genomförda övergångsstrategier kan bidra till ett bättre utfall i vuxen ålder för elever med Austismspektrumdiagnos (ASD). Med övergångsstrategier menas i denna studie insatser som genomförs för att underlätta övergången för en elev med ASD från gymnasieskolan vidare till eftergymnasiala verksamheter. LÄS MER