Sökning: "brukstextanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet brukstextanalys.

  1. 1. Läraryrket - en ständigt pågående utbildning : En brukstextanalys av texter från Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lindblom; Nellie Hillbom; [2023]
    Nyckelord :Läslyftet; fortbildning; brukstextanalys; metafunktioner; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera utformningen av två texter hämtade från fortbildningsprojektet Läslyftet. Texterna hämtas från modulen Tidig läsundervisning och berör läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Uusitalo Kemi; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; svenska språkets historia; ortografi; svenska språkets ortografi; ortografins utveckling; textanalys; komparativ metod; lyrik; svenskundervisning; didaktik; gymnasieskolan; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskapens karaktär i skolan - En analys av läromedel i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Stina Törnkvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Nature of Science NoS ; Naturvetenskaplig allmänbildning; Scientific literacy SL ; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur läromedel i biologi angriper ämnet naturvetenskapens karaktär. Den bygger på de sju aspekter som Norman Lederman använt för att definiera naturvetenskapens karaktär på grund- och gymnasienivå: att det är skillnad mellan observation och slutsats, det är skillnad mellan lagar och teorier, naturvetenskapen är baserad på empiri, den är öppen för förändring, den är kreativ, den är subjektiv och beroende av sitt kulturella sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Läroboken i ett digitaliserat samhälle : En läromedelsstudie om läroböckers bidrag till utvecklingen av digital kompetens i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Evelina Engqvist; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; digitala verktyg; läromedelsstudier; läroböcker; läromedel; brukstextanalys;

    Sammanfattning : Todays‘ society is digitalized. This has effects on both the society and the educational practice. Therefore, the Swedish government has decided that all students must develop digital skills in school. This study aims to investigate how textbooks in civics can contribute to students developing  digital competence. LÄS MER

  5. 5. Svenskämnets medier från pärm till pärm : En medieekologisk granskning av hur olika medier framställs i gymnasiala svenskläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Selma Brännström; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; medieekologi; medier; svenskläromedel; svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra svenskläromedel för gymnasiet studerats i syfte att kartlägga hur olika medier framställs. Utrymmet de ges, konstruktionen av medierna och deras konkurrerande samspel har stått i fokus. LÄS MER