Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. A beerable pandemic : En kvalitativ studie om hur svenska mikrobryggerier hanterade coronakrisen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Ahlberg; Linus Forslund; [2023]
    Nyckelord :Coronapandemin; Contingency Theory; styrning i kriser; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Coronapandemin medförde stora förändringar för svenska mikrobryggeriers verksamheteroch resulterade i stora konsekvenser, främst i att krog- och restaurangbranschen i principslogs ut. Den här studien syftar till att undersöka om, och isåfall hur, mikrobryggeriersförsäljningsstrategier förändrades i samband med krisen. LÄS MER

  2. 2. Öl- och Vinturism på Gotland : En kvalitativ studie om marknadsföringen av ölbryggerier och vingårdar i sociala medier på Gotland

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Ellen Bendixen Söderqvist; Linda Andersson; Liv Lasu; [2022]
    Nyckelord :Marketing; social media; beer tourism; wine tourism; Gotland; tourism industry; beverage tourism; alcohol law; wineyard; beer brewery; Marknadsföring; sociala medier; ölturism; vinturism; Gotland; besöksnäring; dryckesturism; alkohollagen; vingård; ölbryggeri;

    Sammanfattning : In this study beer breweries and vineyards have been studied. The purpose of the study is to illuminate how beer breweries and vineyards on Gotland market themselves on social media and how they address the Swedish law “Alkohollag (2010:1622): 7 kap. Marknadsföring av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat”. LÄS MER

  3. 3. Det våras för öl : En studie om GBG Beer Weeks påverkan på Göteborg och dess ölkultur.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Walter Magnuson; [2020]
    Nyckelord :craftmanship; gastronomy tourism; beer tourism; cultural tourism; special events; Hantverk; gastronomiturism; ölturism; kulturturism; evenemang;

    Sammanfattning : Alkohol har haft en central del i flertalet kulturer genom människans historia, där de tidigaste bevisen på fermentering av öl har hittats i Kina och daterats till över 7000 år gamla. I flera av dagens traditionella och moderna kulturer återfinns öl som en central del i ritualer och festligheter, och inom vissa kulturer har produktionen av fermenterade drycker blivit synonymt med nationen eller regionen. LÄS MER

  4. 4. "Coronakrisen kan faktiskt vara en hjälp på vägen" : en studie om mikrobryggeriers hinder och möjligheter idag och i framtiden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Nicole Zachrisson; Astrid Stolt; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att starta upp och driva ett mikrobryggeri är en pågående och växande trend i Sverige och har varit en trend under de senaste tio åren. Efterfrågan av lokal och hantverksmässig öl har aldrig varit så stor som den är idag. LÄS MER

  5. 5. "Har ni stoppat kakor i ölet, är ni helt dumma i huvudet?"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Amanda Knöös; Emmie Lindh; [2020]
    Nyckelord :bryggerier; alkohol; hantverksöl; hantverksbryggerier; mikrobryggerier; nätverk; visuell kommunikation; sociala medier; strategisk kommunikation; varumärke; identitet; lokalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur hantverksbryggerier i Göteborg arbetar med sin externa strategiska kommunikation genom sina nätverk, på sociala medier, med sin grafiska profil samt genom försäljning och distribution. Valet av teman gjordes för att få en helhetsbild av bryggeriernas verksamhet. LÄS MER