Sökning: "budget i handelsföretag"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden budget i handelsföretag.

  1. 1. Budget som medel för att förbättra verksamhetsstyrningen i ett mindre företag. : En studie av ett familjeägt handelsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikael Hammarbäck; Johannes Högfors; Isabelle Rydell; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga hur den befintliga verksamhetsstyrningen, främst budget och budgetprocessen ser ut i handelsföretaget samt vid behov föreslå förbättringar inom lämpliga områden för att förbättra styrningen. Studien har utgått från en kvalitativ ansats där primärdata insamlats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. E-handel i förändring : Hur etableringen av fysisk butik förändrat ekonomistyrningen i clicks to bricks-företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Malin Albinsson; Uljanna Torstensson; My Wessberg; [2016]
    Nyckelord :clicks to bricks; management control systems; contingency; MCS as a package; clicks to bricks; ekonomistyrning; situationsanpassning; MCS-paket;

    Sammanfattning : Inledning: På senare tid har mer uppmärksamhet dragits till fördelarna med fysiska butiker, speciellt nu med en ökad konkurrens på nätet. Det har lett till att företag har gått från att enbart bedriva e-handel till att även komplettera med att etablera fysisk butik; clicks to bricks. LÄS MER

  3. 3. Förtjänad försäljning och farliga förpliktelser : En studie om e-handlares användning av sociala medier, med fokus på heminredningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Gabriella Karlsson; Emma Marcusson; [2015]
    Nyckelord :Digital Marketing; Social Media; Customer Relations; E-Commerce; Digital marknadsföring; Sociala medier; Kundrelationer; E-handel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Internet och sociala medier är idag en naturlig del av människors vardag och företag lägger allt mer av sin marknadsföringsbudget på att synas i digitala plattformar. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för e-handelsföretag, vilket har visat sig innebära både möjligheter och hinder. LÄS MER

  4. 4. Balanced Scorecard i svenska handels- och tjänsteföretag

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Sandberg; Jonas Noresten; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problemdiskussion: Balanced Scorecard (BSC), eller styrkort, har sedan början av 90-talet, blivit ett populärt redskap för organisationer att styra sin verksamhet med. Med utgångspunkt i teorier och resultat från genomförda studier om balanced scorecard kan vissa centrala faktorer identifieras för hur företag framgångsrikt ska tillämpa BSC i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Ekonomistyrning i småföretag- en tvärsnittsstudie

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Axelsson; Mikael Fördin; [2001]
    Nyckelord :Business and economics; småföretag; ekonomistyrning; ekonomisystem; ekonomisk information; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskningen kring hur företag använder ekonomisk information för att styra verksamheten har till största delen varit inriktad på stora företag. Kunskapen kring hur småföretag praktiskt arbetar med ekonomisk information och hur viktigt de anser det vara med ekonomistyrning är relativt begränsad och behovet av ytterligare kunskap är stort. LÄS MER