Sökning: "bugg dans"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden bugg dans.

  1. 1. Alla vill dansa bugg, eller? : En studie om utvecklingen inom barn-, ungdoms- och juniorbugg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Arvidsson; Andreas Rosenqvist; [2018]
    Nyckelord :dans; bugg; idrott; danssport; tävling; fysisk aktivitet; föreningsidrott; förening; deltagarantal; tränarlänkdans;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att analysera organisatoriska faktorer till deltagarantalets förändringar i barn-, ungdoms- och junioridrott inom dansen bugg. De frågor som studien avsåg att besvara var följande: ”Vilka bidragande organisatoriska faktorer kan ha påverkat den kraftiga reduceringen av antalet unga tävlingsdansare i bugg?” samt ”Finns förslag, och i så fall vilka, på hur utvecklingen inom deltagarantalet i tävlingsklasserna barn, ungdom och junior i bugg ska kunna förändras?” Metod Metoden som använts i studien är en semistrukturerad kvalitativ intervjumetod med syftet att undersöka organisationens syn kring buggens utveckling under det senaste decenniet. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärare, bugg & normer : En studie om idrottslärares uppfattningar kring dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Normkritik; genus; dans; idrott;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett genusperspektiv belysa hur idrottslärare på gymnasiet undervisar i dans. Fokus är riktat på hur idrottslärarna uppfattar och konstruerar genus i idrottsundervisningens dansmoment. Den valda metoden är gruppintervju och enskild intervju med idrottslärare. LÄS MER

  3. 3. “Om man själv inte tycker dans är roligt så är det svårt, eller så får man vara en bra skådespelare” : en didaktisk studie om hur lärare arbetar med dans i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julia Lauri; Stina Persson; [2017]
    Nyckelord :dans; dansundervisning; didaktik; lärare; lärare i idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to examine how teachers in secondary school work with dance in physical education and which didactic challenges of teaching that appear. The following three questions will help to answer the study’s aim. LÄS MER

  4. 4. Traditionella och moderna danser : hur lärare i idrott och hälsa ser på dansundervisningen på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niama Aberkan; [2015]
    Nyckelord :dans; dans i skolan; traditionella danser; moderna danser;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att göra en kvalitativ undersökning av lärares uppfattningar och erfarenheter avatt undervisa i traditionella och moderna danser i ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Hur arbetar lärare med dans i skolan? Vilka erfarenheter har lärare av att undervisa dans i skolan? Vilka danskategorier undervisas eleverna i? Metod Metoden som använts till denna studie är en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer där fyra lärare deltog. LÄS MER

  5. 5. Mål och verklighet, är det samma sak? : Överensstämmer elevers självskattade kunskap med de nationella målen i kursen Idrott och hälsa A

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ludvig Webrink; Oscar Axelsson; [2010]
    Nyckelord :nationella mål; idrott och hälsa; självskattad kunskap;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka elevers självskattade kunskap i förhållande till målen i den nationella kursplanen för kursen Idrott och hälsa A. Samt om detta skiljer sig mellan en storstad och en mindre stad. LÄS MER