Sökning: "buller påverkan förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden buller påverkan förskola.

  1. 1. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. "Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Gonzalez Trulsson; Ellenor Cidrér; [2023]
    Nyckelord :Barn; buller; förskola; hälsa; inomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. LÄS MER

  3. 3. Buller ur barns perspektiv : en kartläggning av hur barn upplever ljud- och kommunikationsmiljö på förskola

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Erica Domeij; Malin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Children; Noise; Preschool; Communication; Voice; Voice Disorders; Noise Sound- Measurement and Focus Group Interviewing; Barn; buller; förskola; kommunikation; röst; röststörning; buller ljud-mätning och fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Studier har visat att höga bullernivåer kan vara skadliga för såväl röst, hörsel och språkliginlärning som andra kognitiva förmågor. Höga ljudnivåer kan bidra till ett hyperfunktionelltröstbeteende som kan ge kroniska besvär. Barns röstorgan kan vara särskilt sårbara då de ännuinte är fullt utvecklade. LÄS MER

  4. 4. Röst och kommunikation på förskola : Förskolepedagogers syn på ljudmiljöns påverkan på kommunikation och röst

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Anna Karlsson; Ronja Nikkanen Johansson; [2013]
    Nyckelord :Röst; buller; kommunikation; förskolepedagog; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Kommunikation är ett sätt att överföra budskap mellan individer. Detta kan ske verbalt och icke-verbalt. För att kommunikationen ska fungera på ett tillfredsställande vis krävs ett samspel mellan samtalsparterna. I muntlig kommunikation finns det alltid faktorer som kan påverka överföringen negativt. LÄS MER

  5. 5. Förskolepersonalens faktiska och upplevda bullerbelastning på arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Evelina Edström; Sofia Löfgren; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Buller; Förskolepersonal; Dosmätning; Ljudnivå;

    Sammanfattning : Bakgrund: Buller är benämningen på icke önskvärda ljud och blir skadliga när ljudnivåerna blir tillräckligt höga. Effekterna av bullerexponering är många. Höga ljudnivåer förekommer bl.a. LÄS MER