Sökning: "bullying and treatment plan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden bullying and treatment plan.

  1. 1. Underliggande ideologiska principer i skolans likabehandlingsplaner, Olweus modell och Ljungströms Farstametod : En kvalitativ forskningsstudie om hur kulturella, sociala och ekonomiska intressen kan avspeglas i åtgärdsmodeller och dagens likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Hillerhag; Mark Roubert; [2021]
    Nyckelord :Olweus model; Ljungström’s Farsta method; bullying; equal treatment plan; curriculum theory; curriculum code; principles;

    Sammanfattning : Bullying is a persistent problem that in recent years has increased by 7 percent between theages of 11, 13 and 15 years. In order to work against bullying, the Education Act regulates thatschools must produce a new equal treatment plan every year. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemslärarens förebyggande arbete mot mobbning : En empirisk undersökning kring skolors arbete mot mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Issa Mia; Abitov Ilitalipar; [2021]
    Nyckelord :Bullying; violation; equal treatment plan; Olweus anti bullying program; Mobbning; kränkning; likabehandling; Olweus antimobbningsprogrammet.;

    Sammanfattning : Många gånger händer det att eleverna inte syns tillräckligt för fritidshemslärare, det är då det sker kränkande handlingar utförda av andra elever. Den fysiska, psykiska och dolda mobbningen går obemärkt och det drabbar inte bara den utsatte utan det drabbar hela samhället. LÄS MER

  3. 3. Mobbning och kränkande behandling : En undersökning om skolors förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Handberg; [2014]
    Nyckelord :abusive behavior; bullying; plan against abusive treatment; prevention; förebyggande arbete; kränkande behandling; mobbning; plan mot kränkande behandling;

    Sammanfattning : The purpose of the work is to highlight schools work to prevent bullying and abusive treatment, find out about schools work to prevent bullying and abusive treatment follow what is written in the governing documents and how schools can work preventively against the same. The questions have been investigated through qualitative interviews and analysis of documents or in the theoretical background. LÄS MER

  4. 4. Elevers och skolpersonals attityder till skolans arbete mot kränkande behandling : En jämförande och beskrivande studie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Ryrberg; [2014]
    Nyckelord :Offensive behaviour; secondary school; preventive work; bullying and treatment plan; Kränkande behandling; högstadium; förebyggande arbete; mobbning och likabehandlingsplan;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka attityder till skolans arbete mot kränkande behandling utifrån skolans likabehandlingsplan och om dessa skiljer sig åt, beroende på om man är elev eller personal, på en högstadieskola i en kommun i Värmland. Genom en enkätundersökning med oberoende mätning genomfördes studien med 101 deltagare, varav 54,5 % (n=55) var elever och 45,5 % (n=46) skolpersonal. LÄS MER

  5. 5. Mobbning i det moderna samhället : Sju kuratorers upplevelser av högstadieskolors arbete och ansvarstagande i mobbningsfrågan.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sara Svensson; Rebecca Petersson; [2013]
    Nyckelord :School welfare officer; traditional bullying; cyber bullying; plan of action; responsibility; bureaucratic organization and genus.; Skolkurator; traditionell mobbning; nätmobbning; likabehandlingsplan; ansvar; byråkratisk organisation och genus;

    Sammanfattning : The aim of this study was to increase our understanding of how secondary schools handle the different forms of bullying in different arenas. The questions we were asking us was how schools work to prevent and treat against bullying based on plans of action, how the schools are responsible in the bullying issues and how the schools and welfare officers have taken account of sex linkage in bullying issues. LÄS MER