Sökning: "bullying in schools"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden bullying in schools.

  1. 1. Principals’ and teachers’ experience and strategies in handling student violence in secondary schools: Examples from Sweden.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hubert Nkongchu Njicha; [2023-08-07]
    Nyckelord :student violence; violent behaviour; secondary schools; principals; teachers;

    Sammanfattning : This study examines principals’ and teachers’ experiences in dealing with school violence in Sweden. Threats and violence in Swedish schools increased fivefold between 2013 and 2017, according to Sveriges Television. Statistics from the Work Environment Agency also revealed that school violence and threats have increased. LÄS MER

  2. 2. Dagens elever kan bli morgondagens gärningsmän : En studie om skolans roll i förebyggandet av ungdomsbrottslighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lovisa Hermansson; Ellen Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; social control; social ties; preventive social work; school; middle school; principals; cooperation;

    Sammanfattning : Juvenile delinquency is a topic that has been up for political debate during the election year in Sweden. As people tend to commit crimes at younger ages, we have concidered the schools’ role being a central part of the preventive work against juvenile delinquency. This since young people spend a large part of their time in school. LÄS MER

  3. 3. Rum för barn : ett gestaltningsförslag för Vaksalaskolans skolgård samt omgivande gaturum som ger plats för barn och unga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Klara Allenmark; Linnea Modalen Sjökvist; [2023]
    Nyckelord :Skolgård; samnyttjande; barnkonventionen; gaturum; lekvärden; lekgata; miljöerbjudande; rörelsefrihet;

    Sammanfattning : 88% av Sveriges befolkning bor i tätorter, vilket endast utgör 1,3 % av Sveriges totala yta. Urbaniseringstrenden förväntas fortsätta och barns miljöer är de som försvinner först då konkurrensen om ytan är stor. Då barn spenderar majoriteten av sin vakna tid på skolan, får skolgården en allt viktigare roll i barns uppväxtmiljö. LÄS MER

  4. 4. An Analysis of Trends and Patterns in School Anti-Bullying Policies : A quantitative content analysis comparing private international schools and community secondary schools in London, England 

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Doris De Wit; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying policies; secondary schools; quantitative content analysis; trends and patterns; bias-based bullying; London; England; policy analysis;

    Sammanfattning : Anti-bullying policies are effective in reducing bullying victimization in secondary schools when they are written precisely, have a clear description of what bullying entails and how the school responds, and maintains a high priority through regular updating. Research on anti-bullying policies in the United Kingdom is not very extensive and has thus far only been done qualitatively. LÄS MER

  5. 5. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hilal Cetin; Ashti Farshadi; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying programme; metoder mot mobbning; trygghetsteam; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER