Sökning: "business culture Sweden France"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden business culture Sweden France.

  1. 1. Exploring servitization practices in the European Automotive industry: Cross-country case study between France and Sweden - A multiple case study

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Nathan Lambert; Kajsa Lindström; [2023-07-19]
    Nyckelord :servitization; automotive industry; mobility as a service; qualitative analysis; service-dominant business logic; technology; traditional manufacturers; external environment;

    Sammanfattning : This thesis contributes to the existing literature on servitization through a qualitative cross-country case study investigating the phenomenon in the automotive industry, focusing on the experiences of firms in France and Sweden. The current conceptualisation of servitization is limited in its ability to fully capture the complexity of the phenomena observed. LÄS MER

  2. 2. Vikten av sociala nätverk vid företagsetablering utomlands : En studie av svenska och franska entreprenörer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Herrström; Linn Nordenberg; [2020]
    Nyckelord :International entrepreneurship; entrepreneurship; liability of foreignness; opportunity recognition; social networks; Sweden; France; Internationellt entreprenörskap; entreprenörskap; liability of foreignness; opportunity recognition; sociala nätverk; Sverige; Frankrike;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens globaliserade samhälle är länder till stor del sammanknutna ochmarknader betraktas snarare som nätverk av relationer än som klassiska marknader därolika aktörer verkar oberoende av varandra. Existerande forskning utgår i hög grad frånantagandet att små och medelstora företag redan har utvecklade affärsnätverk somsträcker sig över hemlandets gränser vid tidpunkten för internationalisering. LÄS MER

  3. 3. Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur : En kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anna Kokko; Wiberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :Emotional intelligence; national culture; Hofstede; France; China; Sweden; leader; Emotionell intelligens; nationell kultur; Hofstede; Frankrike; Kina; Sverige; ledare;

    Sammanfattning : Titel: Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur – en kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Anna Kokko och Daniel Wiberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2020 - Januari Syfte: Studiens syfte är att synliggöra samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur med hjälp av en modell, detta genom att med utgångspunkt i Hofstedes kulturdimensionsteori jämföra emotionell intelligens hos ledare i tre olika nationella kulturer. Metod: Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod där sexton semistrukturerade intervjuer har genomförts med ledare från Frankrike, Kina och Sverige. LÄS MER

  4. 4. Where do we draw the line? : how far different cultures are willing to adopt the concept of the sharing economy

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Tim Hammarlund; Viktor Sjunnesson; [2019]
    Nyckelord :Sharing economy; Hofstede; culture; national culture; cultural dimensions; sharing;

    Sammanfattning : In the recent decades a new type of economic system based on collaborative consumption has increased in popularity. The new cost competitive model challenges the traditional business model that has fueled the hyper consumption, which the 20th century is known for. LÄS MER

  5. 5. Multimodal Communication & Identity Building Through the Websites of French and Swedish Art Museums.

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sofia Hovemyr; [2017-10-26]
    Nyckelord :Communication; Museum; Web design; Identity; France; Sweden; Culture; Design;

    Sammanfattning : In this thesis the multimodal aspects of websites belonging to art museums from Sweden and France ( Nationalmuseum, Moderna Museet, Musée d’Art Moderne, and Louvre ) are analyzed in order to identify what could be improved in terms of an effective identity building and communication of the business to the potential visitor. Sweden and France are two nations with a relationship going long back, even so they are differing in many ways. LÄS MER