Sökning: "business format franchise"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden business format franchise.

  1. 1. Innovation in Swedish Restaurant Franchises

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Jenny Loikkanen; Jekaterina Mazura; Jelena Schrader; [2015]
    Nyckelord :innovation; franchise; franchisee; business format franchising; restaurant industry;

    Sammanfattning : Background – The franchising industry in Sweden has experienced a vast growth in the recent years, and it makes up a significant part of the Swedish economy. The restaurant industry accounts for a large amount of the Swedish franchises. LÄS MER

  2. 2. The Room for Franchisees' Entrepreneurial Behaviour In a Standardized Business Format Franchise ~A case study of Make Up Store~

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Jelena Jovanovic; Diana Takács; [2011]
    Nyckelord :entrepreneurial behaviour; franchisee; business format franchise;

    Sammanfattning : This thesis analyzes the room for exerting entrepreneurial behavior in a standardized business format franchise. It aims to answer the research question: "In business format franchising, is there room for exerting entrepreneurial behavior of a franchisee and in which non-standardized components of the business format can it be exerted . LÄS MER

  3. 3. Franchising : - Franchisetagarens möjligheter till förändring av varuutbudet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Saiful Alam; Antonia Rozario; [2007]
    Nyckelord :Franchising; varuutbudet; franchisetagare; franchiseavtal; förändring;

    Sammanfattning : Franchising är en form av samverkan mellan två näringsidkare; franchisegivaren och franchisetagaren. Precis som andra former av verksamheter är det viktigt för franchiseföretag att kunna anpassa sig till marknadsförändringar och kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud. LÄS MER

  4. 4. Styrning inom Franchising

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Anna Ohlsson; Sara Hernström; [2005]
    Nyckelord :franchising; Business Format Franchising; styrning; direktstyrning; interorganisatoriska relationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Franchisekedjors framgång är beroende av att affärsidén följs till punkt och pricka, vilket medför att franchisetagare på många sätt blir styrda och begränsade i sitt agerande. Franchisetagare bör emellertid, inom de grundläggande ramarna, få ett visst spelrum för att driva sin verksamhet. LÄS MER