Sökning: "business relations"
Visar resultat 11 - 15 av 872 uppsatser innehållade orden business relations.
11. Kulturella utmaningar vid internationella affärsrelationer : En kvalitativ studie som undersöker svenskars upplevelser av brasiliansk affärskultur
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : International business relationships provide an opportunity for companies to expand and grow in foreign markets, however it is not always easy to collaborate and create long-term relationships with international partners when challenges arise along the way. The purpose of the study is to increase the understanding of cultural challenges in an international business relationship, with the following question; what cultural challenges do Swedes experience in their international business relationships with partners from Brazil and how can these cultural challenges be handled? This work has a theoretical frame of reference based on three theories: Hofstede's cultural dimensions, psychic distance and the network model. LÄS MER
12. Fintechbolagen: "En marknad för världshistoriens sämsta kreditkunder" : En kvalitativ analys av Klarna och Qliro
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The word fintech-companies stands for companies who utilize the ever evolving modern technology to succeed in the financial space. Klarna is a prime example of a fintech-company who have made success by providing payment-options to their users via their phone application, Their business model has made the swedishborn company a international giant, and they are the most used paymentprovider with 150 million active users. LÄS MER
13. International tech companies in the Swedish media landscape – Bound for success? : A case study about what can affect international tech companies’ success when establishing a presence in the Swedish media landscape
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Denna fallstudie presenterar forskning om vad som kan påverka framgången för internationella teknikföretag när det kommer till att etablera sig i det svenska medielandskapet. Sverige ses som ett nav för innovation och med globalisering samt framväxten av kommunikationsteknologier kan företag bedriva sin verksamhet på andra marknader än deras ursprung, vilket gör det viktigt att förstå vad som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet när man genomför kommunikationsinsatser. LÄS MER
14. Lekmannarevisorernas arbetsprocess och meningsskapande i kommunala aktiebolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Lekmannarevisorer som utför granskning av kommunala aktiebolag är förtroendevalda personer från politiska partier som utses av kommunfullmäktige. Granskningen som lekmannarevisorerna har i uppdrag sker med stöd från sakkunniga, ekonomiansvariga och övriga i verksamheten för att säkerställa att revisionen är demokratiskt förankrad och professionellt genomförd. LÄS MER
15. Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? : En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? - En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefin Aronsson och Anton Lindström Handledare: Monika Wallmon Datum: 2023 – januari Syfte: Studiens syfte är att ur ledarens perspektiv undersöka hur ledarskapet påverkas av relationen mellan en ledare och en medarbetare. Mer specifikt, vilka konsekvenser det får i form av eventuell diskriminering av medarbetare eller för vilken utsträckning som ledaren delegerar egenmakt till medarbetaren. LÄS MER