Sökning: "butik lokalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden butik lokalisering.

  1. 1. Stadskärnan vs köpcentrum : En jämförande analys mellan kundbaserna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Hannes Larsson; Erik Sillerström; [2022]
    Nyckelord :Price elasticity Agglomeration Consumer behavior; Priselasticitet Agglomeration Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : A strong trend in Swedish retail has been and is that an increased amount of trade is moved to external shopping malls. Several city lines are negatively affected and lose purchasing power when shopping malls are established and attract customers. LÄS MER

  2. 2. Detaljhandelns lokalisering av centrallager - studie av gemensamma grundtankar och vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yvonne Andreasson; [2021-09-17]
    Nyckelord :detaljhandel; centrallager; lokalisering; lokaliseringsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida det finns någon gemensam grundtanke i den geografiska, fysiska platsen för valet av lokalisering av detaljhandelns centrallager. Detta görs genom att undersöka vilka lokaliseringsfaktorer som är betydelsefulla. LÄS MER

  3. 3. Covid-19-pandemins konsekvenser på svenskt näringsliv - en Space Syntax analys

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Sebastian Roos; August Cnattingius; [2021]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; Coronavirus; Konkurser; Arbetslöshet; Space Syntax; Regressionsanalys; Gränshandel; Footfall; Rörelsemönster; Detaljhandel; Restaurang; Hotell; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I december 2019 upptäckte smittskyddsmyndigheten i Kina ett helt nytt virus som senare skulle visa sig spridas och bryta ut till en pandemi över hela världen. Viruset har sedan dess fått namnet SARS-CoV-2 och bidrar till sjukdomen Covid-19. LÄS MER

  4. 4. Den kvinnliga konsumentens upplevelse av förtroendeprocessen på ett modeinriktat e-handelsföretags webbutik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Lovisa Berlind; Isabelle Holm; [2020]
    Nyckelord :förtroende; förtroendeprocessen; kvinnliga konsumenten; kognitivt förtroende; e-handel; webbutik.; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Retailbranschen har under de senaste åren genomgått en radikal förändring där allt större fokus har flyttats mot e-handeln. E-handelskonsumenter upplever ofta en osäkerhet och en känsla av risktagande på grund av orealistisk produktexponering, inkorrekt produktinformation, osäkerhet kring betalning, datainsamling samt produkternas kvalitet och material. LÄS MER

  5. 5. Hållbara kläder och kläder som håller - En studie om möjligheter och hinder för konsumenter att öka sin konsumtion av begagnade kläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Bäckstam; [2019]
    Nyckelord :hållbar konsumtion; resurshållning; återanvändning; normer; beteendeförändring; textil;

    Sammanfattning : EU:s medlemsländer ska enligt avfallshierarkin röra sig uppåt i hierarkin beträffande sin hantering av textilavfall. I januari 2025 ska medlemsländerna ha implementerat separat fraktion av textilavfall i dess avfallshantering. Insamlingen av textila resurser kommer därav att öka i Sverige. LÄS MER