Sökning: "butiksverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet butiksverksamhet.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Potential benefits of implementing demand response into Vattenfall’s district cooling grid in Uppsala, Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Magdalena Guerrero Wretljung; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lately, there has been an increased cooling demand in Vattenfall’s district cooling (DC) network in Uppsala, Sweden. This especially occurs on warmer summer days, during so-called peak demand periods, where there is limited cooling capacity combined with limited distribution capacity in the network. LÄS MER

  3. 3. Strategisk förändring i en pågående pandemi : Covid-19s funktion som strategisk katalysator i detaljhandelsbolag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Alexandra Löwenadler; Elin Zetterström; [2021]
    Nyckelord :retail; Covid-19; strategic change; exogenous factors; success; detaljhandeln; covid-19; strategisk förändring; omvärldsfaktorer; framgång;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 har lett till förödande konsekvenser på individer, samhällen och organisationer. Nya konsumentbeteenden har trätt fram vilket utmanat detaljhandeln att agera och reagera som svar till påträffade marknadsförändringar. LÄS MER

  4. 4. Hur främjas den lokala centrumhandeln? : En studie om hur handlare arbetar med lokal affärsutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Athanasios Karagias; Adin Joldic; [2020]
    Nyckelord :Lokal handeln; mötesplats; närhet; upplevelser och lokal affärsutveckling.;

    Sammanfattning : I takt med globaliseringens och digitaliseringens framfart har e-handel och dylikt konsumtionsmönster på senare blivit en trend, vilket utmynnar till en strukturomvandling beträffande konsumtion till en mer digital konsumtion. Strukturomvandlingen har haft en inverkan på den lokala handeln, mer specifikt centrumhandeln. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering i butikshandeln : En studie om hur digitalisering kan påverka företag och dess omgivning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Brittelund; Oskar Liljefors; [2018]
    Nyckelord :Digitalization; digital receipts; objectives; strategies; retail; Digitalisering; digital kvittohantering; mål; strategier; butikshandel;

    Sammanfattning : Digitalisering präglar dagens samhälle, och då allt fler konsumenter blir digitaliserade framkommer fler incitament för företag att följa den digitala utvecklingen samt ta del av de nya möjligheterna. Digitalisering kan dock vara problematiskt att implementera i en verksamhet och lever inte alltid upp till företagets förväntningar. LÄS MER