Sökning: "byggrum"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet byggrum.

  1. 1. “Ehm bygga, det heter ju byggrum” : En studie ur barns perspektiv kring bygg- och konstruktionsutrymmet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Morén; Sofia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Bygg- och konstruktionsutrymmet; barndomssociologi; barns aktörskap; barns perspektiv; regler; materialtillgång.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram barns röster kring bygg- och konstruktionsutrymmet, men även undersöka huruvida barns aktörskap möjliggörs genom utrymmets utformning. Barndomssociologi har använts i studien som stöd för att skriva fram och närma sig barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  3. 3. Förskolan som barnens plats eller plats för barnen : Pedagogiska läromiljöer som skapas av barnen, pedagoger och fysisk miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aygul Dusmukhametava; Fatemeh Sadat Seyedi; [2017]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk lärmiljö; sociokulturell teori; barnperspektiv; material;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie är att bidra med kunskap om den fysiska miljön som pedagogisk lärmiljö i förskolan. Våra frågeställningar fokuserar på pedagogernas och barnens erfarenheter av de fysiska miljöerna samt hur de miljöerna ser ut på olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Genuskodade rum i förskolan : En experimentell studie om hur genuskodade respektive genusinkluderande rum påverkar pojkars och flickors sätt att leka under den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Trang Huynh; Maria Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; rum; materialitet; leksaker; posthumanism; miljö; dockvrå; byggrum; lek; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna experimentella studie var att undersöka hur genuskodade och genusinkluderande rum kan påverka pojkars och flickors fria lek. Dockvrå och byggrum som är starkt genuskodade rum i förskolan omformades till genusinkluderande och barns lek i dessa rum observerades före- och efter miljöernas omvandling. LÄS MER

  5. 5. Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, eller?

    M1-uppsats, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marina Alfredsson; Emma Eklöf; Emma Andersson Nielsen; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; equality; gender codes; free play and communication patterns; Förskola; genus; jämställdhet; könskoder; fria leken; kommunikationsmönster.;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt flickor och pojkars val av lekar och val av material samt olika kommunikationsmönster mellan könen. Vi har observerat barnens val av lekmaterial och lekar i förskolan. Flickornas och pojkarnas kommunikation mellan varandra observerades i tre utvalda miljöer. LÄS MER