Sökning: "byggteknik bro"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden byggteknik bro.
1. Brobanor och dess egenskaper för kommande höghastighetsjärnväg : Brobanors användning och egenskaper i samband med höghastighetsjärnväg
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : SammanfattningSvensk järnväg har aldrig varit mer belastad och trafikerad än idag, och värre kommer det att bli. Det har inte pågått några större investeringar i svensk järnväg sen 1990-talet, effekterna av den strategin börjar bli alltmer uppenbar. LÄS MER
2. Parametrisk design och dess roll i tidiga skeden av ett byggprojekt samt konstruktörens roll i dess ekosystem
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : I byggbranschen har Building Information Modeling (BIM) tillämpats allt mer de senaste åren. Projektering rör sig mot 3D-modellering istället för traditionella 2D-ritningar, och nästa steg kan vara att ha flera versioner av samma modell i en enda fil. Detta är möjligt genom användning av parametrisk design. LÄS MER
3. Förvaltning av betongbroar : Miljö- och kostnadsanalys av åtgärder på kantbalken
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Rådande beslutsfattande för broar fokuserar mestadels på de tekniska, ekonomiska och säkerhetsrelaterade perspektiven. Dessa perspektiv är viktiga men samtidigt råder det på samhällsnivå en vilja och ett krav på byggsektorn att minska sin miljöpåverkan. LÄS MER
4. En jämförelse mellan TDOK 2013: 0267 version 4.0 och version 5.0 : Bärighetsberäkning för en befintlig bro
M1-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Trafikverket tog beslut den 15:e juni 2018 att övergå från TDOK 2013:0267 Bärighetsberäkningar version 4 till version 5. I version 4 föreskrev regelverket att Boverkets handbok om betongkonstruktioner, som förkortas till BBK 04, ska följas vid bärighetsberäkningar för broar. LÄS MER
5. Miljö - och kostnadsanalys av UHPC som reparationsmaterial för bropelare
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Byggindustrin har i dagsläget en negativ klimatpåverkan och infrastrukturen likaså. Många länder har därför försökt undersöka möjligheten att hitta ett långsiktigt och hållbart alternativ till det konventionella reparationsmaterialet. LÄS MER