Sökning: "byskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet byskolan.
1. Skolvägen ur barns perspektiv : en studie över barns rörelse genom sin närmiljö
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Att barn har tillgång till en trygg och säker skolväg är grundläggande för barns rörelsefrihet. En bra skolväg har potentialen att öka barns fysiska aktivitet och självständiga rörelse. LÄS MER
2. Två byskolor, sju intervjuer, åtta ramfaktorer : Hur lärare uppfattar sin undervisning och arbetssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Byskolor lever i ständig ovisshet gällande om de ska få fortsätta sin verksamhet eller behöva läggas ned. I en liten skola med ett lågt elevantal placeras eleverna oftast i åldersintegrerade klasser, vilket kan ge en större känsla av närhet och gemenskap. LÄS MER
3. Vägen till en mer växtbaserad och ekologisk kost i den svenska grundskolan med fokusering på miljömålet Begränsad klimatpåverkan
Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : This study shows that by choosing plant-based organic food for lunch in the Swedish elementary school, one of the national environmental objectives in Sweden, Reduced climate impact, can benefit and be achieved sooner. Four respondents have been interviewed regarding Lund municipality and its commitment to become 100 % organic by the year 2020 and if the municipality reduces their use of animal products. LÄS MER
4. Lust att lära och eget ansvar : arbetet med en skoltidning på en Freinetskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Denna uppsats försöker beskriva vilka synsätt och didaktiska mål som genomsyrar ett skoltidningsprojekt i en Freinatskola i Sverige idag. Intervjuer med pedagogerna är det material som gett substans år arbetet. LÄS MER
5. To Work Quitely in the Classroom- The verbal interaction as a tool in teaching
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt pedagoger använder det verbala samspelet som verktyg i sin undervisning med utgångspunkt i dialoger. Olga Dysthe och Lev Semjonovitj Vygotskij som är två forskare, betonar båda vikten av dialogens förekomst i klassrummet. LÄS MER