Sökning: "c - barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden c - barn i behov av särskilt stöd.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Avskiljningar på SiS ungdomshem - En utredning i förhållande till barn och ungas fri- och rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Astrid Gröön; [2021]
    Nyckelord :Socialrätt; Statens institutionsstyrelse; SiS; Avskiljning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : SiS ungdomshem är institutioner där barn och ungdomar som är i behov av särskild tillsyn placeras, vilket till största del sker med stöd av LVU. Många av de unga på SiS ungdomshem har impulsivt temperament, psykiska och psykosomatiska besvär samt kan vara utåtagerande. LÄS MER

  3. 3. Förhållningssätt: En studie om förskollärares förhållningssätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd

    C-uppsats,

    Författare :Frida Molin; [2011]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med min uppsats har varit att undersöka pedagogers förhållningssätttill barn i behov av särskilt stöd. Hur hanterar pedagogerna olika situationer som uppkommerkring dessa barn och hur påverkar pedagogers agerande barnet. LÄS MER

  4. 4. Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter

    C-uppsats,

    Författare :Angelica Björk; [2011]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; språksvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn medspråksvårigheter.Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarnaför att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat treförskollärare. LÄS MER

  5. 5. Det är hela tiden en balansgång - En kvalitativ studie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    C-uppsats,

    Författare :Martina Andersson; Emelie Olsson; [2010]
    Nyckelord :Inkludering; en skola för alla; elever i behov av;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka hur inkludering av barn i behov av särskilt stöd i den ordinariegrundskolan fungerar, i förhållande till den inkluderade elevens kunskapsmässiga samt sociala utveckling. Densyftar vidare till att göra en jämförelse mellan två olika skolors arbetssätt för att på så sätt nå en djupareförståelse för vilka förutsättningar som kan ligga till grund för en lyckad inkludering. LÄS MER