Sökning: "c - läsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden c - läsutveckling.

  1. 1. Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Julin; Hana Šehić; [2023]
    Nyckelord :Nivåbaserade läromedel; läsbarhet; lättläst; rytm; textmängd; syntaktiska meningar; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera det nivåbaserade läromedlet Den magiska kulan som är avsett för årskurs ett. Undersökningen bygger på en analys av progression mellan och inom de olika nivåerna och har fokus på läsbarhetsfaktorerna antal ord, meningar, långa ord samt rytm. LÄS MER

  2. 2. Intensiv och systematisk läsintervention vid svenska för invandrare (SFI) : En interventionsstudie med Wendick-modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Björnflo; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Intensivläsning; Läslistor; Läsutveckling; Sight word reading; Single-subject design; Svenska för invandrare SFI ; The Simple View of Reading; Upprepad läsning; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Språket är den viktigaste faktorn för integration och nyligen har kraven på kunskaper i svenska skärpts. För att fungera fullt ut i det svenska samhället krävs en läsförmåga i nivå med årskurs 6, men en tidigare undersökning visar att majoriteten av vuxna invandrare efter avslutad SFI-utbildning endast har en läsförmåga i nivå med årskurs 3-5. LÄS MER

  3. 3. "Den bästa dagen i veckan är när eleverna får komma till hunden." : En kvalitativ intervjustudie kring pedagogers uppfattning om läshundars effekter på lågstadieelevers motivation för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Fransson; Tilda Nordenholm; [2020]
    Nyckelord :R.E.A.D-dog; reading motivation; motivation; effects; läshund; läsmotivation; motivation; effekter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om och hur pedagoger upplevde vilka effekter läshundar hade på elevers motivation för läsning i lågstadiet. Syftet var dessutom att ta reda på vilka sätt dessa pedagoger uppfattade effekterna. Läshundar ska hjälpa elever att utveckla sin läsning och bidra till elevers motivation till att läsa. LÄS MER

  4. 4. Att läsa för läsandets skull? : En studie om läsattityder i GY 11 och hos svensklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Svensson; [2020]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturdidaktik; litteraturvetenskap; läsa; motiv till att läsa; skönlitteratur; svenskundervisning; svenska; Läroplan för gymnasieskolan; GY 11;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa synen på skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne i den aktuella läroplanen för gymnasieskolan, GY 11, och verksamma lärares motiv till att läsa skönlitteratur i svenskundervisningen. Syftet är även att belysa lärares syn på elevernas attityder till läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Carström; Cathrine Johansson; [2015]
    Nyckelord :“Write to Read”; participation; compulsory special schooling; motivation; sociocultural perspective; special needs education and pedagogy; special needs teacher; special schooling for pupils with severe intellectual disabilities; development and learning; Att skriva sig till läsning ASL ; delaktighet; grundsärskola; motivation; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; speciallärare; träningsskola; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER