Sökning: "c -uppsats drama teater"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c -uppsats drama teater.

  1. 1. Reception of Antiquity in18th century Opera : A Study of Divine Elements in the Story of Alcestis

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Filip Swital; [2023]
    Nyckelord :5th century B.C. Athenian theatre; 18th century opera; divinity; enlightenment; reformed opera; Atensk teater under 400-taket f.Kr.; 1700-talsopera; upplysningstid; reformerad opera;

    Sammanfattning : The story of Alcestis is an interesting case of divine agency pervading the narrative and the characters in the play. It intimately concerns the mortal players, who, though largely powerless in the struggle, are central to the story. LÄS MER

  2. 2. Regi med barn och unga : En studie av hur personregi används i barn- och ungdomsteaterverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :David Fopp; [2013]
    Nyckelord :directing; children; drama; education; dramapedagogik; teaterpedaggogik; regi; barn;

    Sammanfattning : Hur arbetar regissörer och dramapedagoger med barn med ”personregi” - alltså med feedbacken som hjälper till att ett barn hittar ett uttryckssätt som är trovärdigt, ett sätt att spela som är livligt. Hur gör man och varför? Vad är det för en typ av handling, interaktion? Syftet med arbetet är att förstå och tydliggöra en ganska dold och mystisk verksamhet; att inspirera alla intresserade till utvecklat egen verksamhet; att lyfta fram en interaktion där barnen blir hjälpt till och värdesatt i deras spontana tillvaro. LÄS MER

  3. 3. Vägen till en bättre språkundervisning – med drama som metod

    C-uppsats,

    Författare :Douha Ati; Jenny Hansson; [2009]
    Nyckelord :Drama; dramaintegrerad spr;

    Sammanfattning : SammanfattningVår kvalitativa undersökning har som huvudsyfte att ta reda på vad en grundskoleklass (en 4-5:a) samttre gymnasieklasser (en naturvetenskaplig, en hotell- och restaurang och en franska-som-tillval grupp)tycker om drama i sin språkundervisning. Samtidigt undrar vi varför deras lärare väljer (eller inte väljer)att använda drama som metod. LÄS MER

  4. 4. "Jag vågar göra det här" ­ Om drama och teater i förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Terese Svensson; Joanna Ekberg; [2008]
    Nyckelord :förskola; läroplanen för förskolan; drama och teat;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för attuppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama och teater kan ge barn,dels som individer men även som grupp, och vad arbetssätten kan ge verksamheten utifrån LpFö-98. LÄS MER

  5. 5. Sagostunden - tillfällen för lärande?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Sagostund är en naturlig del på många förskolor, därför valde vi att fokusera på pedagogers medvetna lärandeoch hur det kan avspegla sig i sagostunden. Stämmer pedagogers tankar överens med hur de bedriversagostunden eller skiljer det sig åt? Vår utgångspunkt är forskning och litteratur om sagostundens betydelse, förbarns lärande. LÄS MER